یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: متخصصان علوم پزشکی می‌گویند که مردم کلانشهرهای ایران باید در شرایط آلودگی هوا به هشدارهای بهداشتی توجه کنند تا کمتر آسیب ببینند.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: آلودگی هوا باعث تحریک دستگاه گوارش، آسیب مخاط معده و روده و ایجاد حالت تهوع می‌شود. ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با فارس یکی از عوارض مهم آلودگی هوا را تأثیر بر دستگاه گوارش دانست و گفت: وقتی تنفس می‌کنیم مقداری هوای آلوده وارد دستگاه گوارش می‌شود و مخاط معده و مری را آلوده می‌کند، بنابراین ترشحات لازم برای هضم غذا صورت نمی‌گیرد که حالت تهوع و دل‌درد را در پی دارد.

وی اظهار کرد: در شرایط آلودگی هوا ذرات، به‌ویژه ذرات با قطر کمتر از 2.5میکرون به‌راحتی از راه دهان و بینی وارد دستگاه تنفسی می‌شود. در این ذرات‌آلوده، ذرات ریز و غنی هم وجود دارد که در ریه نفوذ می‌کند. خسرونیا تأثیر مونواکسیدکربن و ازت موجود در هوای آلوده را در اختلال سیستم عصبی یادآور شد و گفت: در این شرایط اکسیژن‌رسانی به بدن مختل می‌شود و مشکلات عصبی و رفتاری در مردم به‌وجود می‌آید. وی تصریح کرد: بیماری‌های قلبی، ناراحتی‌های پوستی و تأثیر روی مخاط چشم و بینی نیز از دیگر عوارض آلودگی هواست. این پزشک با بیان اینکه آماری در زمینه مرگ ناشی از آلودگی هوا موجود نیست، افزود: ایست قلبی و ناراحتی تنفسی عواملی است که آمارها به این عنوان ثبت شده است که روزبه‌روز رو به افزایش است.

از سوی دیگر یک متخصص تغذیه گفت: در شرایط آلودگی هوا باید از غذاهای حاوی ویتامین A، E و C مانند آب هویج، فلفل دلمه‌ای، گوجه، مرکبات و میوه‌های رنگی استفاده کرد تا سموم هوا از بدن دفع شود. مرتضی صفوی اظهار داشت: به‌دلیل اینکه آلودگی‌ها می‌توانند تأثیری جدی روی سلامت داشته باشند، افرادی که ایمنی بدنشان کم است آسیب‌پذیر می‌شوند. وی با تأکید بر افزایش سیستم ایمنی بدن، «آنتی‌اکسیدان‌ها» را در این زمینه کمک‌کننده دانست و افزود:

مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند کاهو، جوانه گندم و غذاهای حاوی ویتامین C مثل مرکبات، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی می‌توانند نیاز بدن را در این زمان تأمین کنند. برای نمونه بهتر است در غذا از لیموترش استفاده شود. صفوی افزود: غذاهای حاوی ویتامین A که پس از مصرف در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شوند می‌توانند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهند. به گفته وی، گیاهانی چون فلفل دلمه‌ای، هویج و میوه‌های رنگی پیش‌ساز ویتامینA هستند و خوردن آب هویج در زمان آلودگی هوا، کارساز است.

این متخصص تغذیه همچنین تأکید کرد: بیماران قلبی و عروقی یا افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، مانند بیماران مبتلا به سرطان، بیشتر در معرض خطر هستند و باید توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشند. مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: مصرف شیر پرچرب سبب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود. زهرا عبداللهی افزود: مصرف شیر و لبنیات پرچرب می‌تواند زیان‌های ناشی از آلودگی هوا را افزایش دهد زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در شیر و لبنیات پرچرب نه‌تنها سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود بلکه منجر به گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود.

وی افزود: انواع فلزات سنگین مانند سرب که با سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شوند نیز می‌توانند با رقابت در جذب ریزمغذی‌هایی نظیر کلسیم، آهن و روی در بدن تجمع کرده و درنهایت سرطان را به‌دنبال داشته باشند. این متخصص تغذیه تصریح کرد: عوارض و پیامدهای آلودگی هوا در برخی از افراد نظیر کودکان، مادران باردار، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های ریوی بیشتر است. وی توصیه کرد: بهتر است افراد روزانه حداقل دو لیوان شیر کم‌چرب (کمتر از 1.5درصد چربی) مصرف کنند زیرا شیر به‌علت دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است، همچنین شیر، دفع ادرار و مدفوع و موادآلاینده را تنظیم می‌کند.

کد خبر 196997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز