گروه بین‌الملل: بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیروز در سخنرانی مهمی، ضمن ارائه طرح جدیدی برای پایان دادن به بحران دو ساله این کشور، بر مقاومت دربرابر تروریست‌های خارجی و نیروهای القاعده تأکید کرد و گفت که به راه‌حل سیاسی اعتقاد دارد اما نه با کسانی که توطئه می‌کنند و به مذاکره تمایل ندارند بلکه با اربابان آنها.

اسد

اسد در این سخنرانی ضمن اعلام موافقت با بیانیه ژنو، پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری کنفرانس آشتی ملی با حضور همه گروه‌ها برای تدوین منشور ملی سوریه را ارائه داد.

انتقام به جای انقلاب

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد در ابتدای سخنرانی خود موسوم به سخنرانی راه‌حل با اشاره به رنج‌های ملت سوریه در مناطق مختلف، تصریح کرد که منازعه جاری در کشور نه منازعه میان دو گروه بر سر قدرت بلکه منازعه‌ای میان یک‌ملت و دشمنانش است. او گفت: آنچه در سوریه می‌گذرد انقلاب نیست بلکه انتقام از ملت سوریه است؛ چرا که انقلاب روشنفکر دارد، ایده و تفکر دارد، نه جنگ وخونریزی. بشار اسد اضافه کرد:‌ سوریه با حمله بی‌سابقه‌ای از سوی تکفیری‌‌ها و حامیان آنها روبه‌روست. ورود حاملان تفکر القاعده به سوریه خطرناک است اما ورود آنها به جامعه سوریه بسیار خطرناک‌تر است و باید مانع آن شد. آنها جز قتل و کشتار چیزی نمی‌شناسند و خود را طرفداران اسلام نامیده‌اند در حالی که هیچ بویی از اسلام و دین نبرده‌اند.

وی ادامه داد: ما با جنگی تمام‌عیار روبه‌رو هستیم اما از خود دفاع می‌کنیم. شریک مذاکره باید کسی باشد که به مذاکره تمایل دارد نه کسانی که از خارج برای ضربه‌زدن و تجزیه سوریه توطئه می‌کنند. او از رنج مردم سوریه و از خون‌هایی که ریخته شده ابراز تأسف کرد و گفت که این خون‌ها برای دفاع از کشور و استقلال سوریه ریخته شده‌است.

راه‌حل مرحله‌ای

راه‌حل مرحله‌ای بحران که رئیس‌جمهور سوریه در سخنرانی طولانی‌اش در فرهنگسرای اوپرای دمشق ارائه کرد شامل چندین مرحله بود. او گفت: ابتدا باید کشورهای درگیر در بحران سوریه، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی خود را از شورشیان متوقف کنند و مرزهای خود را سامان دهند تا زمینه بازگشت پناهجویان تسهیل شود و پس از آن، عملیات نظامی ارتش متوقف می‌شود. در مرحله بعد، با برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی ملی با مشارکت تمامی گروه‌ها، دولت وحدت ملی تشکیل‌شده و شورای تدوین قانون اساسی شکل می‌گیرد تا قانون اساسی جدید به همه‌پرسی گذاشته شود. پس از آن نیز انتخاباتی پارلمانی با نظارت بین‌المللی در کشور برگزار می‌شود. او گفت که هیچ راه‌حلی که از بیرون از سوریه تحمیل شود یا طرف‌های خارجی آن را ارائه کنند قابل‌قبول نیست و هر راه‌حلی هم که تدوین و ارائه شود باید در همه‌پرسی به رأی گذاشته‌شود.

بیانیه ژنو2، مبنای راه‌حل

راهکاری که بشار اسد دیروز ارائه داد، براساس بیانیه ژنو مورد توافق طرف‌های بین‌المللی و به‌ویژه روسیه و آمریکا بوده است. در ابتدا طرف آمریکایی با عملی شدن این بیانیه که در کنفرانس بین‌المللی ژنو در ژوئن 2012صادر شد، مخالفت کرد، اما اوایل‌ماه دسامبر گذشته، ویلیام برنز و میخاییل بوگدانف معاونان وزرای خارجه آمریکا و روسیه و اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه، ضمن تعدیل جزئی در بیانیه، به توافقاتی دست یافتند که پس از آن ابراهیمی راهی دمشق شد و اسد هم موافقت با بیانیه تعدیل شده ژنو را به فراهم شدن امکان نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی سوریه منوط کرد. قرار است اواسط‌ماه جاری میلادی هم نشستی میان طرف‌های بین‌المللی در ژنو برگزار شود تا بیانیه ژنو دو صادر شود و این امر، مقدمه پایان دادن به بحران دو‌ساله بحران سوریه شود.

با عروسک‌های ساخت غرب مذاکره نمی‌کنیم

بشار اسد در بخش دیگری از این سخنرانی با تأکید بر اینکه برخلاف ادعاها، تحولات جاری در کشور هیچ پیوند و ارتباطی با انقلاب ندارد، افزود: برگزیدن راه‌حل سیاسی به‌معنای عدم‌دفاع از خود نیست و گزینه سیاسی نیازمند وجود شریکی است که تمایل به حرکت در روند گفت‌وگو در سطح ملی را داشته باشد اما از نخستین روزها چنین شریکی وجود نداشته است. این امر هم بدان معنا نیست که ما به راه‌حل سیاسی تمایلی نداریم اما ما با عروسک‌های دست‌ساخته غرب هرگز مذاکره نمی‌کنیم بلکه با اربابان آنها مذاکره می‌کنیم.
وی اما تنها راهکار بحران را سیاسی ندانست و افزود: آنانی که تنها به‌دنبال راهکار سیاسی هستند یا از واقعیت‌های موجود در سوریه بی‌خبرند یا بی‌مسئولیت‌اند.

گره‌خوردن آینده برخی ‌رهبران با بحران سوریه

بشار اسد تصریح کرد که سوریه تنها با تحرک ملی فراگیر از بحران خود خارج می‌شود. او مردم سوریه‌ و همه دوستداران این کشور را به دفاع از تمامیت ارضی و استقلال سوریه فراخواند و در این مسیر از کمک‌های کشورهای دوست سوریه مانند روسیه، چین و ایران قدردانی کرد.اسد گفت: برخی مسئولان کشورهای منطقه می‌دانند که برون رفت سوریه از بحران جاری آینده سیاسی‌شان را به نابودی خواهد کشاند.

وی در پاسخ به اظهارات احمد معاذ الخطیب رهبر ائتلاف مخالفان سوریه که روسیه را به دخالت در امور داخلی سوریه متهم کرده بود، افزود: نه روسیه، نه چین و نه کشورهای بریکس هیچ کدام در امور کشورهای دیگر دخالت نمی‌کنند و باید از بابت ایستادن این کشورها در کنار ملت سوریه قدردانی کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه هیچ پست و منصبی ماندنی نیست، تأکید کرد که تنها چیزی که می‌ماند میهن است. بشار اسد به اراضی اشغال‌شده جولان و مسئله فلسطین هم اشاره کرد و افزود: هرگونه تلاش برای داخل کردن فلسطینیان در بحران جاری با هدف منحرف‌سازی‌ از دشمن حقیقی صورت می‌گیرد و همه باید بدانند که فلسطین مسئله ماست و خاک جولان متعلق به سوریه است و تکیه بر تضعیف سوریه از داخل به‌منظور کوتاه آمدن از جولان، توهمی بیش نیست.

اظهارات اسد در حالی بیان شد که یک روز پیش از آن، سعود‌الفیصل وزیر خارجه عربستان در کنفرانسی خبری با محمد کامل عمرو همتای مصری‌اش، در یک عدول آشکار از مواضع قبلی‌اش، اعلام کرده بود که کشورش با راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه موافق است. الفیصل در حالی این اظهارات را بیان کرد که پیش از این در کنفرانس وزرای خارجه اتحادیه عرب، کشورهای عربی را به ارسال سلاح به سوریه فراخوانده بود.

کد خبر 197024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز