گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: زمستان فرارسیده و با وجود وعده‌های داده شده هنوز مشکلات برخی از مناطق استان یزد به‌خاطر محرومیت از گاز شهری باقی است.

روستا - تفت - گازرسانی

بیش از 15روستای شهرستان تفت جزو همین مناطق هستند که اهالی آنها برای گرم کردن خانه‌های خود با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند. این در حالی است که لوله‌های گاز به در خانه‌های این روستائیان رسیده و حتی در منطقه‌ای مانند سعیدآباد علمک‌های گاز هم نصب شده است. اغلب اهالی این منطقه به امید آنکه زمستان امسال از گاز شهری بهره می‌برند، لوله‌کشی گاز داخل خانه‌ را هم انجام داده‌اند اما آنها هیچ وقت تصور نمی‌کردند که وعده‌های مسئولان اجرایی نشود و اکنون در سرمای زمستان مجبور شوند دلایلی را بشنوند که برایشان قانع‌کننده نباشد. یکی از اهالی منطقه سعید‌آباد شهرستان تفت در این‌باره به خبرنگار ما گفت: طرح گازرسانی به شهرستان تفت در تابستان سال84 کلید خورد و مشخص شد که لوله‌گذاری خط گاز عسلویه به تفت باید از میان زمین‌های زراعی عبور کند. حمید کبیری افزود: آن زمان اعلام کردند که تا حریم 50متر از خط لوله‌کشی، نباید کشت محصول انجام بگیرد و اهالی منطقه به‌خاطر بهره‌مندی از نعمت گاز طبیعی، این موضوع را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه کار لوله‌گذاری تا سال 90به طول انجامید اظهار کرد: تا شهریور امسال هم کار لوله‌کشی‌ در منازل نیز به اتمام رسید و قرار بر این شد که گازرسانی تا آخر تابستان انجام شود اما شهریور تمام شد و پاییز هم گذشت و خبری از وصل گاز نشد. وی اضافه کرد: مردم مجبورند برای تأمین آب‌گرم و گرمایش خانه خود از کپسول مایع استفاده کنند که برایشان خیلی گران تمام می‌شود؛ چراکه سال گذشته برای شارژ هر کپسول 1200تومان می‌پرداختند اما امسال باید 4هزار تومان بپردازند. کبیری گفت: با این حساب هر خانواده روستایی باید ماهانه نزدیک به 200هزار تومان از این لحاظ هزینه کند. یکی دیگر از روستائیان نیز با اشاره به سرمای زیر صفر منطقه (حتی در روزهایی از فصل پاییز) از نوع رفتار پیمانکار پروژه در قبال سؤال شهروندان در مورد تکمیل حوضچه‌ رادیوگرافی به‌شدت گلایه کرد و اظهار داشت: چرا مردم شهر تفت واقع در فاصله‌ حدود 30کیلومتری این منطقه با بهای بسیار ناچیز از گاز شهری بهره‌‌مند هستند ولی مردم روستاهای دارای دمای زیرصفر‌منطقه‌‌ای مثل سعیدآباد پس از گذشت این همه سال، همچنان باید با هزینه‌ بسیار سنگین از گاز مایع (کپسول) یا نفت سفید و... استفاده کنند؟

این در حالی است که مدیرعامل شرکت گاز استان یزد و رئیس پروژه خط لوله گاز مذکور در وعده‌ای جدید اعلام کرده‌اند گازرسانی به روستاهای تفت تا دهه فجر عملی می‌شود. علیرضا پیله‌ور، مدیرعامل شرکت گاز استان یزد با بیان اینکه بهره‌برداری از خطوط گاز شامل 40فرایند از محل اجرای خطوط تا تست و کنترل است به ایسنا گفت: طبق قانون، روستاهای با فاصله 15کیلومتر از خط لوله باید از گاز بهره‌مند شوند اما مدت زمانی برای این بهره‌مندی تعیین نشده است. وی علت کندی روند اجرای گازرسانی را سنگی بودن منطقه دانست و خاطرنشان کرد: این کار از سرعت عمل پیمانکار کاسته و سردی هوا نیز مزید بر علت شده است.

یکی از اهالی این منطقه اما به خبرنگار ما گفت: چرا مشکل سنگلاخی از سوی شرکت گاز بیان می‌شود زیرا لوله‌کشی تمام‌شده است. وی افزود: می‌گویند باید علمک‌گذاری تمام روستاها به‌ اتمام برسد تا گاز را وصل کنند، اینطور که به‌نظر می‌رسد تا یک‌سال دیگر هم گاز ما وصل نخواهد شد. وی ادامه داد: مسئولان شرکت گاز و وزارت نفت اعلام کرده‌اند که تراز گاز منفی است و درصورت گازرسانی به روستاهای بدون‌گاز، مشکل به‌وجود می‌آید. آیا مشکل تراز گاز کشور فقط همین چند روستاست؟ وی اضافه کرد: اگر اینطور است پس چرا وعده‌ای می‌دهند که اجرایی نیست؟

گلایه‌های اهالی بخش‌ها و روستاهایی همچون اسلامیه، علی‌آباد، ابراهیم‌آباد، خامس‌آباد، کریم‌آباد و... در حالی بیان می‌شود که دهقان‌شاهی، رئیس‌ پروژه گازرسانی روستاهای تفت اعلام کرد: مشکل خاصی نداریم و نهایتا تا دهه فجر گاز مشترکین وصل خواهد شد.

در عین حال حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدجلال یحیی‌زاده، نماینده مردم تفت در مجلس شورای اسلامی نیز به ایسنا گفت: اگر چه نگرانی‌ها مربوط به تأمین گاز کشور است اما باتوجه به مصرف نازل این مناطق،‌نگرانی‌ها بیجا و غیرقابل‌قبول است. ‌وی با بیان اینکه گازرسانی به شهرستان تفت، بخش‌ها و دهستان‌های آن جزو مصوبات سفر اول هیأت دولت به استان یزد بوده ولی هیچ اقدامی در آن سال‌ها در اجرای این مصوبات صورت نگرفته است، افزود: با توجه به اجرایی‌نشدن این مصوبات، در دور دوم سفرهای استانی نیز مجددا این موضوع مورد تأکید قرار گرفت اما تا سفر سوم هیأت دولت نیز باز هم هیچ اقدامی صورت نگرفت. وی یادآور شد: البته متأسفانه با پیگیری‌ها معلوم شد که شرکت گاز کشور نسبت به اصل مجوز میزان برداشت گاز و قطر لوله‌های انتقال گاز به این مناطق ایراد گرفته است و این در حالی است که این کار از ابتدا با مجوز شرکت گاز کشور اجرا شده است.

کد خبر 197207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز