دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر ضمن انتقاد از ایالات متحده به‌دلیل بی‌توجهی به خواست مردم عراق برای تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور از وزرای نزدیک به این جنبش در دولت عراق خواست از سمت خود کناره‌گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته ناصر‌الربیعی، رئیس فراکسیون پارلمانی جنبش صدر در پارلمان عراق اعلام کرد 6 وزیر این جنبش در هیأت دولت از ترکیب دولت خارج می‌شوند تا این پست‌ها به افراد مستقل واگذار شوند.

این تصمیم اگرچه به فروپاشی دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نخواهد انجامید اما ضربه‌ای سخت بر دولت کنونی عراق تلقی می‌شود که با حمایت  آمریکا به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به ظاهر مقتدی صدر، که از نفوذ قابل‌توجهی در بین اکثریت شیعه عراق برخوردار است در اعتراض به بی‌توجهی دولت عراق به خواست مردم این کشور برای خروج نیروهای خارجی و دستگیری تعدادی از اعضای ارتش مهدی، وابسته به جنبش صدر در روزهای اخیر تصمیم به خارج کردن وزرای خود از دولت مالکی گرفته است.

سعد الحدیثی، از تحلیلگران  امور عراق روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه العربیه تحولات اخیر و کناره‌گیری شش وزیر از هیأت دولت را به‌رغم با اهمیت بودن فاقد تأثیری عمده بر روند سیاسی این کشور توصیف کرد. او با یادآوری این‌که نمایندگان جنبش صدر کماکان در پارلمان حضور دارند احتمال کم‌رنگ شدن حضور جنبش صدر در عرصه سیاست عراق را نیز نامحتمل می‌داند.

واکنش مالکی

دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای از تصمیم صدر برای بازگذاشتن دست مالکی به‌منظور  انتخاب شش وزیر جدید در دولت استقبال کرد.

در این بیانیه همچنین با رد اتهام کوتاهی دولت در زمینه تدوین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی این کشور تصریح شده خروج نظامیان خارجی از عراق تابعی از کسب آمادگی لازم از سوی نیروهای عراقی برای به‌دست گرفتن مسئولیت تأمین امنیت این کشور است.

تحولات بصره

فضای بصره دیروز ملتهب بود. هزاران تن از ساکنان این شهر روز گذشته درحالی در اعتراض به کمبود امکانات شهری و ضعف خدمات شهری دست به تظاهراتی آرام زدند و خواستار کناره‌گیری استاندار بصره شدند که شماری از شخصیت‌های عشایری سه استان جنوبی عراق مدعی تشکیل دولت موقت شدند.

این گروه از رهبران عشایری استان‌های ذی‌قار، بصره و میسان با استناد به همه‌پرسی انجام شده در این استان‌ها و موافقت 86 درصد مردمی با تشکیل دولتی مستقل در جنوب عراق که تابع حاکمیت مرکزی باشد از عضویت 45 نماینده عشایری در این دولت خودگردان خبر دادند.

کد خبر 19779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز