گروه بین‌الملل: سازمان ملل تحقیق درباره وجه قانونی استفاده از هواپیماهای بدون خلبان و تلفات آن توسط آمریکا را آغاز کرد.

کودک

بن امرسون مخبر ویژه ضدتروریسم و حقوق بشر سازمان ملل در رأس هیأتی متشکل از 9 کارشناس حقوقی مسئولیت این تحقیق را در پنج کشور جهان بر عهده دارد. اعلام آغاز این تحقیق در حالی صورت می‌گیرد که بنا بر برخی گزارش‌ها، تازه‌ترین حمله هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی در یمن به مرگ دو کودک انجامیده است.

امرسون در مصاحبه با روزنامه گاردین گفت: 51کشور فناوری استفاده از هواپیماهای بدون خلبان را در اختیار دارند، اما آمریکا مسئولیت اکثر حملات با این قبیل هواپیماها را بر عهده دارد و کشتار هدفمند به بخش اصلی از تلاش‌های دولت اوباما برای مبارزه با القاعده بدل شده است. آمار دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی حاکی از آن است که حملات هواپیماهای بدون خلبان سیا در پاکستان 3461نفر تلفات به همراه داشته است که حدود 891 نفر آن نظامی بوده‌اند. استفاده از این هواپیماها برای حمله به اهداف مربوط به طالبان و القاعده در پاکستان خشم شدید مردم این کشور را سبب شده است که آمریکا را به کشتار غیرنظامیان و نقض حاکمیت ملی کشور متهم می‌کند.

دولت و ارتش پاکستان نیز از این حملات ناراضی هستند، اما ظاهراً کاری از دستشان ساخته نیست. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حملات با استفاده از این هواپیماها پس از به قدرت رسیدن باراک اوباما گسترش یافته است و به‌نظر می‌رسد وی علاقه خاصی به این نوع حملات در نقاط مختلف جهان دارد. این تحقیق تأثیر حملات هواپیماهای بدون خلبان را در پنج کشور ازجمله پاکستان، افغانستان، یمن، سومالی و فلسطین بررسی می‌کند. آمریکایی‌ها مسئول این قبیل حملات در چهار کشور اول و اسرائیل مسئول حمله با هواپیماهای بدون خلبان در سرزمین‌های فلسطینیان است.

امرسون گفت: کشورهایی که دارای این فناوری هستند و کشورهایی که این فناوری در آن استفاده می‌شود، طبق قانون بین‌الملل موظف هستند درباره حملاتی که گفته می‌شود در آن تلفات غیرنظامی به بار آمده است، تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه مؤثر انجام دهند. به گفته وی، وزارت دفاع انگلیس با این هیأت همکاری می‌کند و سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است واشنگتن همکاری همه‌جانبه را رد نکرده است.

پارسال پس از آنکه شماری از کشورها ازجمله روسیه، چین و پاکستان خواستار اقدام درباره حملات هواپیماهای بدون خلبان شدند، شورای حقوق بشر سازمان ملل از مخبران ویژه خود خواست در این زمینه تحقیق کنند. امرسون این تحقیق یادشده را پاسخ به افزایش تصاعدی نگرانی بین‌المللی نسبت به موضوع کشتارهای هدفمند از راه دور از طریق استفاده از هواپیماهای بدون خلبان توصیف کرد. وی خاطرنشان کرد: این هیأت توصیه‌های خود را تا پاییز امسال به مجمع عمومی تقدیم خواهد کرد.

فعالان حقوق بشر همواره نسبت به تلفات غیرنظامی این قبیل حملات و نیز وجه حقوقی، کارایی و نبود شفافیت کاخ سفید در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌اند. گروهی به نام کارزار ائتلاف نظارت و تنظیم استفاده از هواپیماهای بدون خلبان سایتی به راه انداخته است که اسناد و آمار گویایی را درباره تلفات غیرنظامی این حملات ارائه می‌کند. در این سایت مثلاً مشخصات ده‌ها کودک پاکستانی و یمنی که در این حملات کشته شده‌اند، عرضه شده است.

کد خبر 198961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز