یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: چین کشور کهن و سرزمین عجایب است. سرزمینی با وسعت تاریخ که هر بار تازه‌ای از کهن تاریخ آن سر باز می‌کند.

دریاچه هلال ماه

هلال ماه نام دریاچه‌ای در  دان هانگ - چین است که در زبان چینی  به آن "Yueyaquan " می‌گویند. دریاچه ای زیبا در دل کویر که  به شکل هلال ماه است این دریاچه در 6  کیلومتری جنوب شهردان هانگ واقع است.

 دریاچه بکر و زلال که در آغوش تپه‌های شنی کویر و انعکاس نور خورشید از شن و ماسه این منطقه خفته است. آب دریاچه هلال ماه مانند یک جواهر زمرد پنهان در دل شن و ماسه  این منطقه به نظر می رسد. خیلی پاک و شفاف است. امتداد یک سمت دریاچه هلال ماه یک معماری سنتی چینی به سبک هان وجود دارد.

دریاچه هلال ماه -چین

 یک خیابان  شنی وجود دارد که به سمت این معماری سنتی زیبا و اصطبل آن کشیده شده است. درواقع راه ورود به این مجموعه محسوب می‌شود.

دریاچه هلال ماه -چین

 

این راه  توریستهای بی‌شماری را به وسیله شتر به سوی این دریاچه کشیده است. این مرکز داری ساربان‌های سازماندهی شده و بلد‌های راه بسیار ماهر است که  توسط اپراتورهای قوی اداره می‌شوند.

چرا که آنها برای رسیدن به این منطقه زیبا باید از قله  و تپه های شن و ماسه‌ای بی‌شماری عبور کنند و شایدم هم در میان راه گرفتار طوفان شن شوند. طوفان‌هایی که تنها ساربان‌های قهار توان عبور از آن را دارند و راه را گم نمی‌کنند.

این سازه و معماری سنتی که به عنوان هتل از آن استفاده می‌شود، حداقل برای دو هزار نفر جا و امکانات دارد. به نوعی می توان آن را کاروان سرای جاده ابریشم  نامید. کاروانسرایی که چند قرن پیش بر اثر طوفان‌های شدید شن به تدریج ناپدید شده بود.

 

دریاچه هلال ماه

و در حال حاضر نزدیک به چند دهه است که از زیر شن و ماسه بیرون آمده و نفس می‌کشد. با توجه به اندازه گیری های انجام شده در سال 1960، عمق متوسط ​​این دریاچه 4 تا 5 متر بوده ولی عمق آن در دهه 1990 حداکثر 7.5  متر محاسبه شده است.

 

دریاچه هلال ماه -چین

مساحت این دریاچه با عمق متوسط ​​7 متر، 1.37  هکتار بود. حدود سه دهه پیش بود که مساحت آن تا اندازه‌ای کاهش یافته تا اینکه در سال 2006، مسئولان محلی با کمک دولت مرکزی شروع به پر کردن دریاچه و بازیابی عمق معمول آن کردند. از آن زمان به بعد عمق و اندازه آن در حال رشد است و سالانه به ابعاد آن نیز اضافه می شود.

سالانه میلیون‌ها نفر به عنوان توریست از این معماری سنتی، دریاچه هلال ماه و سکوت این کویر بکر زیبا دیدن می‌کنند. مسئولان امر، مراکز تفریحی و خرید بسیاری از جمله زمین بازی سرسبز و... برای آنها تهیه دیده‌اند. مراکز خریدی  که هزاران دلار از توریست‌ها بابت سوغاتی دریافت می‌کنند.

به مناظر بدیع و بکر این منطقه نگاه کنید، زیبا نیست؟!

http://news.xinhuanet.com

 

کد خبر 199066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز