گروه شهری: شهردار تهران در بازدید از پروژه‌های باغ کتاب و پانورامای دفاع‌مقدس اعلام کرد: در اسفند‌ماه سال‌جاری باغ کتاب تهران میزبان نمایشگاه یاد یار مهربان خواهد بود و شهروندان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

باغ کگتاب

در این بازدید سه‌ساعته عیسی‌شریفی معاون امور مناطق، حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی قائم‌مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، علیرضا جاوید معاون شهر‌سازی‌، علی اصغر مونسان مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و اشعری رئیس بهره‌برداری باغ کتاب محمدباقر قالیباف را همراهی می‌کردند.

قالیباف نیز پس از شنیدن گزارشی درباره فعالیت‌های انجام شده در این مجموعه‌ها و روند اجرای پروژه‌ها، باغ کتاب را یک پروژه بی‌نظیر و منحصر به فرد دانست و تأکید کرد: با توجه به فشردگی، سختی کار و فنی بودن و پیچیدگی پروژه‌ها لازم است تمرکز و دقت در بخش مفهومی و محتوایی پانورامای بیت المقدس درنظر گرفته شود.

همچنین در ادامه این بازدید نیز علی اصغر مونسان مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اظهار کرد: موزه‌ پانورامای دفاع‌مقدس، یکی از زیباترین بناهای در دست ساخت کشور است و در طراحی بخش‌های مختلف این ساختمان از شکل هندسی کره استفاده شده تا بتوان از تصویر دو‌بعدی حس و تفهیم سه بعدی را به مخاطب القا کرد و با وجود پیچیدگی‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمان‌ که همه‌ زیر زمین قرار دارند، آنچه ناظر بیرونی خواهد دید، نیم‌کره‌ای در وسط آب است که انعکاس آن در سطح آب در کنار انعکاس تصویر آسمان، آن را به‌صورت معلق در آسمان جلوه می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه پانورامای دفاع‌مقدس بنایی است که در عین بزرگی و عظمت، مردان بی‌ادعایی را به یاد می‌آورد که حماسه‌ بیت ‌المقدس را آفریدند، گفت: از ویژگی‌های فنی این موزه می‌توان به قطر 40متری گنبد و بتن مسلح آن اشاره کرد که 27متر از سطح زمین ارتفاع دارد و با اجرای بخش مفهومی به انعکاس رویدادهای اشغال، مقاومت و آزادی خرمشهر در دوران دفاع‌مقدس می‌پردازد. مونسان افزود: این پروژه یکی از سه پانورامای بزرگ دنیا و نخستین در خاورمیانه محسوب می‌شود که از نظر حجم، اندازه و تأثیرگذاری منحصربه‌فرد بوده و به لحاظ استفاده از فناوری نوین با دیگر پانوراماهای ساخته شده در خاورمیانه قابل مقایسه نیست.

وی درخصوص ویژگی‌های باغ کتاب تهران نیز افزود: کتاب‌ها به‌صورت تخصصی عرضه خواهد شد و در هر غرفه یک متخصص مشاور حضور خواهد داشت تا مراجعان را برای دسترسی آسان به منابع تخصصی راهنمایی کنند. همچنین قرار است برنامه‌ای طراحی شود که علاقه‌مندان از طریق فضای مجازی کتاب‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند و سفارش دهند.

مونسان ادامه داد: این مکان شامل پنج تالار همایش است و تالار اصلی آن با ظرفیت 600نفر بوده که مدرن‌ترین تالار در تهران در زمینه اجرای تئاتر، نمایش و موسیقی به شمار می‌رود و اینطور پیش‌بینی شده که کتاب‌هایی که توسط هر ناشری در دنیا منتشر می‌شود، در باغ کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. در مجموعه باغ کتاب تهران 16فضای نمایشگاهی طراحی شده که این فضاهای نمایشگاهی بسته به نیاز‌های مختلف ممکن است به هم متصل شوند یا اینکه به‌صورت مستقل عمل کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران اظهار کرد: برنامه‌ریزی باغ کتاب به این ترتیب بوده که اعضای یک خانواده بتوانند همراه با هم، یک روز کامل را در باغ کتاب تهران بگذرانند و در فضایی که کتاب در آن وجود دارد از امکانات فرهنگی و رفاهی متعددی بهره‌مند شوند. به‌عبارتی در طراحی امکانات رفاهی در این مجموعه همه نیازهای خانواده‌ها پیش‌بینی شده است. فضاهای نمایشگاهی باغ کتاب تهران براساس تقسیم‌‌بندی‌های استاندارد نمایشگاه کتاب در دنیا، تعریف شده‌اند و به این فضاها نمایشگاه کودک و نوجوان و در نهایت بخش مربوط به کتاب‌های نفیس اضافه شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کل محدوده بام این ساختمان یک بام سبز بسیار بزرگ است که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. برای همه این امکان وجود دارد که از قسمت شرقی پروژه به طرف پیاده‌رو حرکت کنند و توسط پله‌هایی به بام پروژه برسند.
مونسان اضافه کرد:

بدون شک باغ کتاب تهران در آینده نزدیک به یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت تبدیل خواهد شد که قابلیت میزبانی نمایشگاه کتاب تهران را نیز داراست. این موارد اهمیت معماری باغ کتاب را مبرهن می‌کند. معماری داخلی به جهت حضور گردشگران خارجی در باغ کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از رنگ، مصالح ساختمانی مناسب و ترکیب دقیق مبلمان داخلی نقش مهمی در نورپردازی داخل ساختمان دارد. باید گفت این پروژه در نوع خودش در ایران از معماری داخلی منحصر به فردی برخوردار است.

کد خبر 199727
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز