گروه شهری: محمدباقر فالیباف یکشنبه شب گذشته با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به وجود 3000 پروژه عمران شهری در تهران از تبدیل پایتخت کشور به یک کارگاه بزرگ عمرانی سخن گفت.

شهردارتهران - دکتر قالیباف


وی به عنوان نمونه، ساخت تونل نیایش و بزرگراه دوطبقه صدر را حاصل مطالعات دقیق و کارشناسی بسیار توصیف کرد که در نهایت باعث شد تا بخشی از کار به شکل پروژه تونل صدر-نیایش با 10 هزار و 250 متر تونل و بخشی دیگر به طول 11 کیلومتر در قالب پل صدر به اجرا درآید. قالیباف با اشاره به دلایل احداث تونل نیایش و اینکه چه مشکلاتی در شهر موجب ساخت این تونل شد، ضمن ابراز خشنودی از اینکه این پروژه با تلاش جوانان و جامعه مهندسان و کارگران براساس زمانبندی پیش رفت و در زمان مقرر خود افتتاح شد، گفت: این تونل براساس طرح جامع حمل ونقل شهرتهران و مجموعه طرح های بزرگراهی که در شهرتهران طراحی شده بود باید اجرا می شد. قالیباف با بیان اینکه این پروژه از لحاظ ترافیکی به هم متصل اما از لحاظ اجرا مجزاست، گفت: هم اکنون این قابلیت در جامعه مهندسی ما وجود دارد که تونل هایی با استاندارد روز دنیا و کشورهای پیشرفته احداث کند و این در حالی است که تونل های شهری کاملا متفاوت از تونل های جاده ای است، چرا که در تونل های جاده ای حجم عبور محدود است و ماشین ها داخل تونل نمی مانند اما در تونل های شهری با توجه به ترافیک شهر، اینطور نیست و ابعاد زیبایی و ایمنی تونل باید به شکل دیگری مورد توجه باشد. شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره ترافیک این تونل بعد از افتتاح آن گفت: طبیعی است که وقتی تونل با این قابلیت افتتاح می شود، ابتدا تقاضای کاذب برای عبور از آن زیاد است و همه دوست دارند از آن عبور کنند و آن را ببینند. در ابتدای افتتاح تونل رسالت نیز شاهد بودیم که حتی در ساعات یک و دو صبح ترافیک وجود داشت؛ ضمن آنکه هر پروژه جدیدی تقاضای سفر جدید نیز ایجاد می کند و کسانی که قبلا از مسیرهای دیگر تردد می کردند ترجیح می دهند از این مسیر عبور کنند و مثلا اگر می خواستند از اتوبان صدر به کردستان بروند باید از اتوبان مدرس، خیابان آفریقا و اتوبان صدر عبور می کردند که 40 دقیقه زمان می برد اما با این تونل در زمان ترافیک، 15 دقیقه ای و در غیر از زمان ترافیک چهار دقیقه ای عبور می کنند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه هم‌اکنون این قابلیت در جامعه مهندسی ما وجود دارد که تونل‌ها‌یی با استاندارد روز دنیا احداث کنیم، گفت: این استاندارد‌ها از لحاظ میزان آلودگی، ایمنی در برابر آتش‌سوزی، عایق‌بندی و امکان تخلیه سریع درصورت بروز حادثه است؛ به‌عنوان مثال در تونل نیایش بالغ بر 500کیلومتر کابل ضد‌حریق کار‌شده و به ازای هر 250متر نیز در‌های خروجی است تا افراد پیاده از اتاق کنترل که با سیستم ‌ای‌تی‌اس فرماندهی می‌شود خارج شوند. درمجموع این تونل از نظر زیبایی، ایمنی و هوای پاک مطابق با استاندارد‌های روز دنیا و موجب افتخار جامعه مهندسان ماست. قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه تونل رسالت با دو کیلومتر مسیر رفت و برگشت طی 12سال احداث شد، افزود: تونل توحید نیز با شش کیلومتر در 32‌ماه افتتاح شد. این تونل با 10کیلومتر طول در 20‌ماه انجام شد زیرا ما موفق شدیم تکنولوژی لازم را وارد کشور کنیم و بعد از این هر 45روز یک کیلومتر پل یک یا دو طبقه (از تولید قطعات گرفته تا سگمنت‌ها) قابل طراحی و اجراخواهد بود.

قالیباف زمان افتتاح پل صدر را به سه‌ماه آینده موکول کرد و از مردم تهران بابت تأخیر در کار ساخت پل صدر عذرخواهی کرد و گفت: در اجرای پل 120روز از زمانبندی عقب هستیم و دلیل آن نیز تحریم‌ها و مشکلات تجهیزات خارجی است. یکی دیگر از پروژه‌هایی که در برنامه خبری شبکه دو سیما ازسوی قالیباف به آن اشاره شد، بزرگراه امام علی بود. به گفته شهردار تهران، این اتوبان از دارآباد به‌عنوان شمالی‌ترین نقطه تهران تا حرم امام(ره) و ابتدای عوارضی قم با 27کیلومتر ادامه دارد. شهردار تهران به مردم شهر تهران قول داد که بزرگراه امیرالمومنین امام علی با بیش از 57پل و رمپ و لوپ، 13رجب سالروز میلاد آن حضرت افتتاح شود، همچنین اتوبان آزادگان کمتر از یک‌ماه آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.

قالیباف با اشاره به حجم کارهای عمرانی انجام‌شده در این مدت اظهار کرد: تا سال 84 مجموع همه اتوبان‌ها و خیابان‌های بالای 35مترعرض تهران، 304 کیلومتر بوده است، اما امسال با افتتاح بزرگراه امام‌علی و آزادگان 250کیلومتر به این 304کیلومتر افزوده می‌شود و این بدان معناست که در طول تاریخ، ساخت‌وساز بزرگراهی شهر تهران 304کیلومتر بوده و در این دوره هفت سال و اندی شورای شهر و مدیریت شهری 250کیلومتر بزرگراه در تهران ساخته شده است. شهردار تهران در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه نمادهای ایرانی و اسلامی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: از اشکالات اکثر شهرها در ساخت‌وسازها آن است که نتوانسته‌ایم در نمای ساختمان‌ها و در کالبد شهر به نمادهای ایرانی و اسلامی به‌طور شایسته توجه کنیم و این از ضعف‌های جدی است که رفع آن خواسته رهبری و مردم نیز هست و جامعه مهندسان نیز باید حتما برای آن تدبیری بیندیشند.

افزایش چهاربرابری جابه‌جایی مسافران مترو

وی افزود: شهرداری تهران موضوع حمل‌و‌نقل عمومی را در اولویت برنامه‌های خود دارد به‌طوری که 62درصد بودجه شهرداری تهران به موضوع مترو، اتوبوس و زیرساخت‌هایی مانند تونل اختصاص یافته و هم‌اکنون از 140کیلومتر خط مترو با 83 ایستگاه بهره‌برداری شده و بالغ بر هزار واگن سرویس می‌دهند و در حالی که در سال84 روزانه600 هزار نفر با مترو جابه‌جا می‌شدند، امروز روزانه سه میلیون نفر از مترو استفاده می‌کنند و بنابراین در هفت سال گذشته این ظرفیت پنج برابر شده است. وی افزود: سالی 15کیلومتر مترو باید به بهره‌برداری برسد درحالی‌که قبلا این میزان حداکثر 5/2کیلومتر بود.

امروز 12کیلومتر تونل در خط شش در دست اجرا داریم و هشت کیلومتر در خط هفت؛ خط سه نیز در حال ساخت است که بهار امسال به بهره‌برداری می‌رسد با اولویت جنوب شهر؛ به این شکل که از اول اتوبان آزادگان در جاده ساوه شروع می‌شود و به میدان راه‌آهن، میدان منیریه، چهار‌راه ولیعصر، شهید بهشتی، مصلی، اتوبان شهید صیاد، بابایی و در نهایت شهرک شهید محلاتی می‌رسد. امیدواریم بهار امسال از اتوبان ساوه تا ابتدای مصلی بهره‌برداری شود که در این صورت 19کیلومتر زیر بار می‌رود.

قالیباف تصریح کرد: با توجه به امکانات فنی که هست، این ظرفیت وجود دارد که بدون آنکه تحریم‌ها نقشی داشته باشد - اگر نقدینگی تأمین شود- سالانه در تهران 30کیلومتر مترو ساخته ‌شود و اگر 218کیلومتر متروی تهران تکمیل شود از حالت اضطرار به سمت قابل‌قبولی حرکت می‌کنیم. وی افزود: مردم هنوز در مترو در فشار هستند که باید عذرخواهی کنم و امیدوارم هم واگن اضافه کنیم و هم توسعه مترو انجام شود.

تأکید بر وفاق میان شورا و شهرداری تهران

وی تصریح کرد: هرچند این‌روزها ذائقه مردم به‌دلیل اختلافاتی که هست تلخ است، اما مردم تهران می‌دانند که شورای شهر و شهرداری - با وجود آنکه سلایق مختلف از اصلاح‌طلبان منتقد دولت تا اصولگرایان موافق دولت در شورا وجود دارد- ارتباط خوبی با هم دارند که از همه آنان تشکر می‌کنم و هیچ‌گاه در هفت سال گذشته هیچ اختلاف بیهوده و تنشی میان شورا و شهرداری نبوده است و اگر مردم خلاف آن را دیده‌اند بگویند؛ این آرامش وجود داشته، چراکه توجه اصلی به‌ کار و فضای کاری و مدیریت جهادی بوده است.

قالیباف خاطرنشان کرد: البته در موضوعات کارشناسی مباحث جدی مطرح می‌شود؛ مثلا اول قرار بود در پروژه صدر - نیایش، فقط تونل اجرا شود اما دوستانمان در شورا گفتند که اگر فقط تونل اجرا شود ترافیک از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل خواهدشد که بحث درستی بود و به این نتیجه رسیدیم که باید پل هم احداث شود. این بحث‌ها وجود دارد اما فضای شهر، فضای کار است.

تبدیل زباله‌های‌تر به برق

شهردار پایتخت در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به سایر پروژه‌های شهری، به ایجاد زباله‌سوز برای نخستین‌بار در کشور اشاره کرد و گفت: در تهران زباله‌ها سه نوبت جمع‌آوری می‌شود و باید 70کیلومتر مسیر را از داخل شهر طی کند تا به جایی برای بازیافت برسد اما امسال در کشور و در سال تولید ملی زباله‌سوزهایی با سرمایه‌گذاری داخلی و بخش خصوصی در منطقه چهار با ظرفیت 500تن در روز ایجاد شد که زباله های‌تر را تبدیل به برق می‌کند.

وی افزود: همچنین در منطقه کهریزک پس از 50سال شیرابه‌های حاصل از انباشت زباله‌های شهر تهران که مشکلات جدی محیط‌زیستی را برای ساکنان این منطقه ایجاد می‌کرد برطرف کردیم و امروز این مکان در حال تبدیل شدن به یک پارک بزرگ است. یکی دیگر از برنامه‌های زیست‌محیطی شهرداری تهران احداث دریاچه چیتگر بود که قالیباف به آن اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ بنا بود دریاچه‌ای در غرب تهران ساخته شود تا هوای تهران را لطیف‌ترکند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه دریاچه چیتگر از پروژه‌های زیبایی است که سه سال است تلاش زیادی برای احداث آن انجام می‌شود خاطرنشان کرد: آب این دریاچه از رودخانه کن و بارش‌های فصلی تأمین می‌شود که شش میلیون مترمکعب آب می‌گیرد و سطح دریاچه 120هکتار است که از بهترین تفرجگاه‌های تهران و زمان افتتاح آن نیز فروردین‌ماه سال آینده خواهد بود.

کد خبر 202038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز