یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: شورای بورس مجوز انتقال ساختمان سازمان بورس و اوراق بهادار را به مکان دیگری صادر کرد.

احمد احمدپور، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر افزود: شورای بورس با انتقال ساختمان بورس از مکان کنونی به محل دیگری موافقت کرده و مجوز انتقال آن را صادر کرده است.

وی افزود: تلاش ما این است که بتوانیم مکان مناسب و درخور شأن این سازمان تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مراحل کار برای تغییر ساختمان بورس در جریان است و به زودی ساختمان جدیدی برای سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب خواهد شد.

به گفته احمد پور دسترسی آسان  به ساختمان جدید و قرار گرفتن در فضای شهری مناسب از ویژگی‌های اصلی ساختمان جدید بورس خواهد بود.

براساس این گزارش، ساختمان حافظ با 19 طبقه ارتفاع از دهه 70 تاکنون نماد بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود.

اما با افزایش جمعیت و احداث مراکز تجاری متعدد طی سالهای اخیر در کنار آن، این ساختمان را در میان ازدحام زیادی محصور می‌کرد که حضور سهامداران نیز شرایط تردد را دشوارتر می‌کرد و به این ترتیب با تصمیم شورای بورس تالار پیر حافظ که سالهای تلخ و شیرین و هیاهوهای سهامداران را در خود جای داده است به یک باره چشمان خود را فرو خواهد بست.

براساس قوانین جدید بازار اوراق بهادار انجام کلیه معاملات و عملیات اجرایی بازار به شرکت بورس سپرده خواهد شد که به این ترتیب با استقرار شرکت بورس ظرف روزهای آینده شاهد انتقال تابلوی معاملات به این شرکت خواهیم بود.

ابزارهای جدید

عضو هیأت مدیره سازمان بورس در گفت‌و‌گویی دیگر با سایت سازمان بورس، گفت: هم اکنون 150 نوع ابزارهای مالی شناسایی و در بورس‌های جهان مورد استفاده قرار
می‌گیرد.

احمد احمدپور افزود: این در حالی است که در کشور ما تنها از یک نوع ابزار مالی یعنی سهام استفاده می‌شود و حداکثر دو شرکت اوراق مشارکت منتشر کرده‌اند.

معاون اجرایی سازمان بورس تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده است که با همکاری کارشناسان و خبرگان ابزارهای مالی جدید را یکی پس از دیگری به بازار معرفی کنیم و برای بازاری که حجم آن با توجه به بحث خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در حال افزایش است شایسته نیست که تنها از یک نوع ابزار مالی استفاده شود.

احمدپور خاطرنشان کرد: سازمان بورس به طور100 درصد برای گسترش ابزارهای مالی برنامه دارد، هر چند در سال گذشته با توجه به تشکیل شرکت‌های بورس اوراق بهادار و بورس کالا و تصویب آیین‌‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد امکان کار جدی در این بخش میسر نشد.

وی یادآور شد: امسال زمان مناسب برای راه‌اندازی نهادهای مالی و پیشنهاد ابزارهای مالی جدید به شورای بورس فراهم شده است و دادن مجوز چند شرکت تأمین سرمایه در اولویت کارهای سازمان قرار دارد و درباره مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز محدودیتی نداریم.

احمدپور در ادامه درباره نرم‌افزار «اتوس» افزود: چند تن از همکاران ما در اردیبهشت به پاریس می‌روند تا مراحل پیشرفت کار را بررسی کنند و همان طور که قول داده بودیم در نیمه نخست سال 1386 این نرم افزار راه‌اندازی خواهد شد.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس با اشاره به سفر خود به انگلیس و بازدید از بورس لندن تاکید کرد: بازار سرمایه کشورهای مختلف به سرعت در حال پیشرفت است و بحث شرکتی شدن بورس‌ها نیز از دهه 90 در بیشتر کشورها در حال اجراست.

وی با اشاره به این که استفاده از ابزارهای جدید مهم‌ترین نکته در بورس‌های کشورهای دیگر است یادآور شد: با توجه به جهانی شدن تجارت، لازم است که ارتباط بیشتری با بورس‌های جهانی داشته باشیم، زیرا هم اکنون بورس‌های بزرگ در حال ادغام شدن هستند و بیشترین تاکید را بر کاهش هزینه‌ها دارند.

کد خبر 20225

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز