دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه بورس: مدیر امور عرضه سهام خصوصی‌سازی از عرضه مابقی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران تا 10 روز آینده خبر داد.

سیدمهدی عقدایی با اعلام این خبر افزود: تلاش ما این است تا در آخرین جلسه هیأت عالی واگذاری که به زودی برگزار می‌شود مجوز عرضه  مابقی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران را کسب کنیم.

عقدایی تصریح کرد: براساس برنامه سازمان خصوصی‌سازی سهام شرکت مس در 2 بلوک 5 درصدی عرضه خواهد شد. ضمن اینکه 2 درصد از سهام این شرکت نیز به صورت تدریجی در بازار عرضه می‌شود.

وی در خصوص انتشار آگهی عرضه بین‌المللی برای سهام فولاد و مس گفت: این کار به مجوز هیأت عالی واگذاری نیاز دارد. ضمن اینکه باید کار کارشناسی صورت بگیرد زیرا برای واگذاری‌های خارجی باید حداقل 30 درصد سهم عرضه شود.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون طرح واگذاری سهام به سرمایه‌گذاران خارجی در دست بررسی است.

واگذاری سهام بانک‌ها از خرداد

غلامرضا حیدری کردزنگنه رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی نیز درباره انتشار آگهی خارجی برای عرضه سهام فولاد و مس گفت: برای این کار باید از هیأت عالی واگذاری مجوزهای لازم را دریافت کنیم، ما معتقدیم این کار باید صورت بگیرد. اعتقاد ما این است که بخشی از سهام داخلی باید در بورس‌های خارجی عرضه شوند چرا که بسیاری از شرکت‌های ما در حد و اندازه‌های بین‌المللی هستند.

او خاطر نشان کرد: بورس‌هایی مانند مالزی، چین، پاکستان و کشورهای دیگر قابلیت پذیرش سهام شرکت‌های ایرانی را دارند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در بورس کراچی پاکستان سهام 30 شرکت خارجی حضور دارند بنابراین باید زمینه‌های لازم برای حضور شرکت‌های ایرانی نیز در این بورس‌ها فراهم شود.

رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه از تکمیل برنامه بررسی سهام بانک‌ها تا خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: کمیته واگذاری سهام بانک‌ها تا خرداد ماه امسال بررسی‌های خود را به پایان می‌رساند و ما آماده واگذاری سهام بانک‌ها خواهیم شد.

کردزنگنه در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون فهرست شرکت‌های قابل واگذاری وزارت نفت نهایی نشده است گفت: فهرستی برای واگذاری شرکت‌های نفتی تهیه شده اما برای نهایی شدن این فهرست باید نشست وزیران نفت و اقتصاد برگزار شود.

وی در همین رابطه اعلام کرد: در میان بانک‌های قابل واگذاری بانک صادرات از لحاظ آماده‌سازی از همه بانک‌ها جلوتر است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور گفت: بهمن ماه سال گذشته کشور آلمان از ما دعوت کرد و  درباره سرمایه‌گذاری مشترک بحث و تبادل نظر شد، همچنین در پایان اردیبهشت ماه نیز با کشور فرانسه نیز که آمادگی خود برای سرمایه‌گذاری در کشورمان را  اعلام کرده، قراردادهایی بسته خواهد شد.

به گفته زنگنه در نشست هفته قبل در کشور پاکستان که با حضور کشورهای عضو اکو برگزار شد، قرار شد تا سایت مشترک خصوصی‌سازی با این کشورها تشکیل شده و سرمایه‌گذاران این کشورها که آمادگی سرمایه‌گذاری دارند معرفی شوند.

وی تصریح کرد: البته سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در بخش صنعت تا 25 درصد و در هر رشته تا سقف 35 درصد سهام خریداری کنند و از نظر خریداری هم می‌توانند تا 100 درصد شرکت را در اختیار بگیرند.

سهام عدالت

روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی به نقل از زنگنه گزارش داد: براساس برنامه زمان‌بندی اعلام شده و با توجه به حساسیت مرحله سوم واگذاری سهام عدالت، برنامه اجرایی در این مرحله با سرعت بیشتری در حال پیگیری است و باید حداکثر تا پایان دی ماه سال جاری به اتمام برسد.  معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: مسلماً با امکانات موجود و بودجه فعلی، شناسایی 21 میلیون نفر مشمول طرح واگذاری سهام عدالت، کار مشکلی است اما این طرح یک طرح بزرگ ملی محسوب می‌شود و باید تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها ما را در این طرح یاری دهند.

کد خبر 20320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز