همشهری آنلاین: حسن روحانی گفت: اگر رئیس‌جمهور آینده به توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی توجه لازم داشته باشد، می‌تواند موفق باشد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که از او به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نام برده می‌شود، در ادامه سلسله دیدارهایش با دانشجویان، فعالان و اعضای احزاب و گروه‌های سیاسی، با اعضای حزب وحدت و همکاری ملی دیدار کرد. جزئیات اظهارات روحانی به نقل از پایگاه رسمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه آمده است.

  • پیامد تعطیلی نظام‌های مشورتی و برنامه‌ریزی را آسیب رسیدن جدی به مدیریت صحیح کشور است. تعطیلی نهادهایی چون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که مرکزی برای مشورت، برنامه‌ریزی و نظارت بود و یا شورای اقتصاد که تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور را انجام می‌داد و در بحث‌های اقتصادی مشورت ‌کرده و در نهایت به تصمیم می‌رسید، همچنین شورای پول و اعتبار که بر نشر اسکناس و نقدینگی و حتی سود بانکی نظارت داشت، باعث مشکلاتی در مدیریت کلان اجرایی کشور شده است.
  • بخشی از مشکلات اقتصادی فعلی کشور، ناشی از عدم توجه به قوانین اقتصادی و تجارب مختلف جهان در این زمینه است. راه‌حل مشکلات کنونی، بازگشت به عقلانیت، قانون و مشورت است. باید به مدیریت صحیح و شایسته‌سالار بازگشت و بر مبنای برنامه‌ریزی درست عمل نمود. تصمیمات فردی، آنی و بی‌مطالعه و ایجاد جوی که افراد نتوانند در آن نظراتشان را به راحتی ابراز کنند، نتیجه‌ای جز ایجاد مشکلات ندارد.
  • یک بخش بزرگ از مشکلات ما اقتصادی است و مشکل بعدی نیز به فرهنگ مربوط می‌شود. اگر رئیس‌جمهور آینده به توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی توجه لازم داشته باشد، می‌تواند موفق باشد. امروز سیاست خارجی ما در مسائل اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی تأثیر گذاشته است.
  • باید شرایط معیشتی مردم را بهبود بخشیم و سپس به توسعه اقتصادی بپردازیم. مگر بدون رشد اقتصادی می‌توان عزت‌مند بود؟ آیا با گسترش بیکاری و تورم، عزت مفهومی دارد؟ بسیاری از خانواده‌ها، یک یا دو نفر بیکار دارند. پدر و مادر چطور می‌تواند تحمل کند که فرزندان تحصیل‌کرده‌شان بیکار باشند. اسراف که فقط در مصرف آب و برق نیست؛ اگر از دانش و مهارت افرادی که با پول این مردم درس خوانده‌اند استفاده نکنیم، اسراف کرده‌ایم. ضمن آن که نباید از یاد برد که شغل باید در خور شخصیت و تخصص افراد باشد.
کد خبر 204791
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز