یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از گذشت بیش از سه دهه از رویارویی نظامی بریتانیا و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند در اقیانوس اطلس، حال خود ساکنان جزایر باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

Falklands Islands

ساکنان قدیمی و متولدین جزایر فالکلند  (به اسپانیایی: Islas Malvinas جزایر مالویناس) از روز یکشنبه تا دوشنبه به پای صندوق‌های رای خواند رفت و در همه پرسی بر سر حاکمیت جزایر شرکت خواهند کرد. آنها بین آرژانتین و بریتانیا باید یکی را انتخاب کنند.

به گزارش یورونیوز، آرژانتین این انتخابات را تبلغاتی خوانده است. وزارت امورخارجه آرژانتین بیانیه‌ای را در مخالفت با این همه پرسی منتشر کرد. در این بیانیه دولت آرژانتین، بریتانیا را به نقض قوانین بین الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد متهم کرده است. این بیانیه به قطعنامه سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۵ اشاره دارد. قطعنامه مذکور صراحت دارد که اهالی فالکلند مجاز به خودمختاری نیستند.

آرژانتین و انگلیس، در سال ۱۹۸۲ بر سر این جزایر وارد جنگ شدند که با ادعای انگلیس مبنی بر پیروزی بر آرژانتین به پایان رسید. تنش بین این دو کشور از سال ۲۰۱۰ هنگامی که لندن تصمیم به اکتشاف نفت در حوالی این جزایر گرفت، افزایش یافته است.

انگلیس بیش از ۱۸۰ سال است که جزایر مالویناس را که در ۴۸۵ کیلومتری ساحل آرژانتین قرار دارد، اشغال کرده است. این درحالی است که بوینس‌ آیرس حاکمیت این اراضی را که قبل از استعمار انگلیس عهده دار آن بود، ادعا کرده است.

فالکلند بالغ بر ۲ هزار و هشتصد تن جمعیت داردو مساحت آن ۱۲۲۰۰کیلومتر است

more  داغ شدن بحث فالکند پرچم بریتانیا را به آتش کشاند

more  اعتراض علیه ورود شاهزاده انگلیسی به جزایر مالویناس

کد خبر 204831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز