دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان روسی گزارش اخیر خود مبنی بر کشف گونه‌ای جدید از حیات در دریاچه‌ای قطبی در آنتراکتیکا را رد کرده و آن را نادرست اعلام کردند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، سرگئی بولات از لابراتوار موسسه فیزیک اتمی سن پترزبورگ روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که نمونه‌های به دست آمده از دریاچه زیرزمینی وستوک در آنتراکتیکا حاوی باکتری‌هایی بوده که هیچ شباهتی به گونه‌های باکتریایی موجود ندارند.

اما رئیس همین لابراتوار روز شنبه اعلام کرد که این گونه‌های عجیب و بیگانه حیات، چیزی به جز آلودگی نبوده‌است. ولادیمیر کورولیوف رئیس لابراتوار موسسه فیزیک اتمی سن پترزبورگ اعلام کرد نمونه‌های خاصی کشف شده‌اند که تعدادشان نیز زیاد نیست و تمامی آنها در حقیقت به نوعی دارای آلودگی هستند و از این رو است که امکان تطبیق آنها با گونه‌های موجود وجود ندارد.

دریاچه وستوک بزرگترین دریاچه زیرزمینی در آنتراکتیکا است و دانشمندان از گذشته مشتاق بوده‌اند تا اکوسیستم موجود در این دریاچه را مورد بررسی و مطالعه قرار دهند. تیمی از محققان روسی سال گذشته در این دریاچه عمیق حفاری انجام داده و به عمق چهار کیلومتری لایه یخی روی آن نفوذ کردند و توانستند از آب دریاچه نمونه‌برداری کنند.

روسیه امیدوار بود تا با نمونه‌برداری از این منطقه بکر و دست‌نخورده بتواند گونه‌ای جدید از حیات را کشف کند از این رو پروژه حفاری در این منطقه از اهمیت بالایی برای برنامه‌های علمی روسیه برخوردار بود. اهمیت این پروژه به اندازه‌ای بود که پس از حفاری مقداری از آب نمونه‌برداری شده به ولادیمیز پوتین اهدا شد.

کد خبر 204915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز