همشهری آنلاین: رئیس اورژانس کشور در آستانه چهارشنبه آخر سال، نسبت به رخداد حوادث ناشی از آتش بازی هشدار داد و از نوجوانان و جوانان به عنوان قشری نام برد که بیشتر در معرض آسیب‌های حوادث این شب هستند.

دکتر غلامرضا معصومی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر مراسم چهارشنبه‌سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است. مواد محترقه ای که در زمان انفجار علاوه بر تولید صدای بسیار گوشخراش و آزارنده، آسیب‌های جدی به چشم، دست و سایر قسمت‌های بدن وارد می‌کنند.

وی افزود: مراجعین اورژانس بیمارستان‌های سراسر کشور تحت عنوان آسیب‌دیدگان حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در اسفند 90، مجموعا 1980 مورد بودند که در مقایسه با 2088 مورد سال 89، 108 مورد (حدود 5.2 درصد) کاهش داشته است.

رئیس اورژانس کشور گفت: مشابه چندین سال گذشته در سال 1390 نیز، گروه سنی جوان و نوجوان، بیشترین قشر آسیب پذیر در این نوع حوادث بودند و به ترتیب گروه 15 تا 19 سال 21.4 و 20 تا 24 سال 19.4 بیشترین گروه سنی آسیب پذیر بودند که مجموعا حدود 41 درصد مصدومین را رقم می زد.

معصومی گفت: در حوادث مرتبط با چهارشنبه پایانی سال 90، (بیش از 32 درصد آسیب دیدگان دانش آموز بودند)، فراوانی آسیب دیدگان حوادث در جنس مذکر حدود 4 برابر جنس مونث بود.

وی گفت: زخم، پارگی و بریدگی شایع‌ترین نوع آسیب در سال 1390 بود و سوختگی درجه یک و خراشیدگی و ساییدگی در رتبه های بعدی قرار داشتند.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: به طور متوسط در حدود 91 درصد حوادث در مناطق شهری رخ داد. از نظر محل وقوع حادثه کوچه و خیابان بیشترین محل وقوع حوادث بود. ترقه شایع ترین نوع مادۀ محترقه مصرفی در میان آسیب‌دیدگان بود و در 52 درصد موارد مواد محترقه را از محل‌های توزیع (دستفروش‌ها) تهیه کرده بودند.

معصومی گفت: در سال گذشته، 1/47 درصد حین بازی با مواد محترقه، 5/19 درصد حین گذر به صورت عابر پیاده، 9/10 درصد حین تماشا، 6/5 درصد حین پریدن از روی آتش، 7/2 درصد حین تهیه و ساخت مواد مذکور، 2/1 درصد حین انجام وظیفه دچار آسیب شده و در بقیه موارد، نوع فعالیت مشخص نبود.

وی گفت: شایعترین ناحیه آسیب در مصدومین خدمت رسانی شده در اورژانس بیمارستانها به علت حوادث مرتبط با آتش بازی شب چهارشنبه آخر سال به ترتیب دست (2/35 درصد) و چشم (7/26درصد) بود. این در حالیست که در آمار اورژانس پیش بیمارستانی(115) که تنها مربوط به شب سه شنبه 23 اسفند بود، به ترتیب دست (26درصد)، صورت (18درصد) و چشم (16درصد) شایعترین نواحی آسیب گزارش شد.

معصومی در ادامه گفت: در سال گذشته از مجموع مراجعین به اورژانس بیمارستان‌ها 5.14 درصد بستری و مابقی درمان سرپایی شدند و متاسفانه 9 مورد فوتی و 21 مورد آسیب منجر به معلولیت گزارش شد.

 

کد خبر 204923
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز