سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: آخرین روزهای اکران91 در حالی سپری می‌شود که وضعیت فروش اغلب فیلم‌های روی پرده جالب توجه نیست.

سینما

میان فیلم‌های روی پرده فیلم «پله آخر» به‌لحاظ فروش روزانه وضعیتی بهتر از بقیه آثار اکران شده دارد. فیلم علی مصفا با آنکه فاقد داستان سرراست و همه‌فهم است و به‌لحاظ لحن نزدیک به حال و هوای سینمای هنری اروپاست تاکنون توانسته مخاطب نسبتا قابل‌توجهی بیاید. مصفا پله آخر را براساس داستان «مردگان» نوشته جیمز جویس کارگردانی کرده و البته با برداشتی کاملا آزاد از این داستان، فیلمی ساخته که لحن و زبان عامه پسندانه ای ندارد اما همین فیلم فروش روزانه‌ای بیشتر از کمدی تجاری «دزدان خیابان جردن» دارد. نکته‌ای که نشان می‌دهد سینمای متفاوت دست‌کم در تهران مخاطبان جدی و پیگیری دارد و گاهی اوقات تصمیم‌گیری‌های سینماداران برای اکران بیشتر براساس سلایق خودشان است تا خواست مخاطب. ضمن اینکه مخاطب هم یک توده بی‌شکل نیست و طیف‌های مختلفی دارد. علی مصفا هم که از اکران فیلمش در زمانی نامناسب ناراضی است، می‌گوید: «جریانی که اسمش را اربابان سینما گذاشته‌ام نمی‌خواهد بپذیرد فیلمی از جنس پله آخر می‌تواند در سطح وسیع با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. باوجود اینکه جناح‌بندی‌ها، دعواها، مخالفت‌ها و بی‌برنامگی‌هایی در سینما وجود دارد و طیف‌های مختلف بر سر موضوعات مختلف به توافق نمی‌رسند متأسفانه همین جناح‌ها و طیف‌ها بر سر اینکه فیلم‌هایی چون پله آخر مخاطب ندارند، اتفاق نظر دارند!»

دزدان خیابان جردن هم که پرفروش‌ترین فیلم اکران آخر سال است با روندی که در گیشه دارد احتمالا با رقمی 400میلیون‌تومانی از پرده سینماهای تهران خداحافظی خواهد کرد. این فیلم به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین تولیدات اکران‌شده در سال91 درحالی‌که با هزینه 287 میلیون تومان ساخته شده درمجموع فروش تهران و شهرستان سود معقولی هم نصیب تهیه‌کننده‌اش کرده و از معدود فیلم‌های سودآور اکران امسال به‌شمار می‌آید.

درعوض فیلمی چون «یک سطر واقعیت» با 800میلیون‌تومان هزینه تولید هنوز در تهران به رقم 100میلیون‌تومان فروش نرسیده و گیشه شهرستانش نیز تعریفی ندارد. این وضعیت تقریبا درمورد بقیه فیلم‌های اکران آخر سال نیز صادق است؛ اکرانی که در پایان راه قرار دارد و از امشب پرونده اکران91 بسته خواهد شد و فیلم‌های نوروزی از صبح چهارشنبه روی پرده سینماها خواهند آمد.

کد خبر 205032

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز