جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: هشتمین دوره مسابقات سالانه بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران از ۱۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۲ در شهر تهران شروع شده و تا 18 فروردین (فردا) ادامه خواهد داشت.

دانش روبات

کمیته ملی روبوکاپ ایران و دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار‌کننده این مسابقات هستند. به گزارش همشهری بیش از 1200تیم از 14کشور جهان برای شرکت در هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد150تیم خارجی هستند. بعد از داوری 390تیم برای شرکت در این مسابقات پذیرفته شدند که از این تعداد40تیم خارجی هستند. مرحله مقدماتی رقابت‌های تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات از 16فروردین‌ آغاز شده و در روز دوم (امروز) نیز ضمن ادامه رقابت‌ها از فناوری‌های نوین مرکز تحقیقات خودروی دانشگاه آزاد اسلامی و خودروی خورشیدی هاوین‌دو، رونمایی می‌شود. همچنین دیروز ملی‌پوشان تیم فوتبال پرسپولیس با روبات‌های فوتبالیست بازی کردند.

نکته مهم هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران حضور مسئولان جهانی مانند پروفسور بیل اسمارت مسئول بخش روباتیک و کنترل دانشگاه اوهایو آمریکا، پروفسور تین وندرزانت عضو هیأت مدیره فدراسیون جهانی روبوکاپ از کشور هلند، پروفسور آرنود ویسر عضو کمیته اجرایی فدراسیون جهانی روبوکاپ از کشور هلند و پروفسور تدسویا کیمورا عضو کمیته اجرایی فدراسیون جهانی روبوکاپ از کشور ژاپن است. به‌منظور آگاهی بیشتر از جزئیات این مسابقات با دکتر مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران گفت‌وگویی انجام دادیم.

دکتر موسی خانی درباره کیفیت مسابقات سالانه بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران و تیم‌های حاضر در این مسابقات که از روز جمعه (دیروز) به‌مدت سه روز آغاز شده است، گفت: تیم‌های خارجی از دانشگاه‌های معتبر جهان حضور دارند. 15 کشور جهان در این مسابقات حضور پیدا کرده‌اند؛ ازجمله آمریکا، ژاپن، هلند، مکزیک، ایتالیا. حضور تیم‌ها از دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف جهان و همچنین حضور تیم‌های مطرحی از دانشگاه‌های کشورمان باعث ارتقای کمی و کیفی سطح مسابقات شده است.

او با اشاره به افزایش حجم مقالات ارسال شده به مسابقات این دوره گفت: امسال نیز با ارسال 173مقاله به سمپوزیوم مسابقات روبوکاپ آزاد ایران با رشد 300تا 400درصدی در زمینه ارائه مقالات مواجه بودیم. علاوه براین 48مقاله در روز دوشنبه هفته جاری در دانشگاه قزوین ارائه خواهد شد.

دکتر موسی خانی درباره مسابقات مختلفی که در این تورنمنت بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: این مسابقات در لیگ‌های مختلفی برگزار می‌شود؛ در سطح دانش‌آموزی، مسابقات یک به یک، دو به دو، روبات‌های امدادگر مقدماتی، روبات‌های امدادگر پیشرفته و نمایش روبات‌ها. در بخش شبیه‌سازی‌ نیز شبیه‌سازی‌ برنامه‌های امداد و نجات انجام می‌گیرد. همچنین در بخش فوتبال شبیه‌سازی‌ فوتبال دو بعدی و سه‌بعدی را خواهیم داشت. مسابقات روبات‌های مجازی نیز در این دوره از مسابقات روبوکاپ برگزار خواهد شد.

در بخش روبات‌های واقعی هم روبات‌های مین‌یاب، روبات انسان نما، روبات استاندارد پلتفرم، روبات فوتبالیست سایز متوسط (Middle Size)، روبات فوتبالیست سایز کوچک (Small Size)، روبات پرنده و روبات امدادگر حضور خواهند داشت. یکی دیگر از بخش‌های این مسابقات نیز مربوط به نمایش روبات بزرگسالان است.

او درباره کیفیت حضور ایران در این رقابت‌ها نیز گفت: دانشگاه‌های کشور ما هم تقریبا در همه لیگ‌ها حضور خواهند داشت. ازجمله دانشگاه‌های ایران که در این مسابقات حضور دارند می‌توان به دانشگاه فردوسی، دانشگاه علم‌و‌صنعت، دانشگاه شاهد، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه‌های آزاد، دانشگاه‌های یزد و قزوین و دانشگاه گیلان اشاره کرد. همچنین مدارس مختلفی از شهرهای شیراز، زاهدان، بوشهر و سایر نقاط کشور در این مسابقات حضور دارند. در روز دوشنبه نیز سمپوزیوم این مسابقات در دانشگاه آزاد قزوین برگزار می‌شود.

کد خبر 207407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز