گروه اجتماعی: حداقل مستمری برای بازنشستگانی که 30سال سابقه‌ پرداخت حق بیمه دارند، 700هزار تومان تعیین شد.

بازنشستگان

علیرضا رخشنده‌رو، معاون اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی، در توضیح این خبر گفت: میزان حقوق و مستمری سال 1392بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبت به سال قبل 25درصد افزایش می‌یابد و بازنشستگانی که حق بیمه کامل پرداخته‌اند کمتر از700هزار تومان دریافتی نخواهند داشت.

معاون اداری و مالی سازمان درباره‌ جزئیات افزایش حقوق و مستمری‌ بازنشستگان،از کارافتادگان و بازماندگان در سال 1392نسبت به سال قبل توضیح داد: طبق ماده 96قانون تأمین اجتماعی افزایش مستمری‌ سالانه بازنشستگان، از کارافتادگان و بازماندگان بایستی از سوی سازمان پیشنهاد شود و به تصویب هیأت وزیران برسد. با توجه به تورم موجود و لزوم توجه به وضعیت معیشتی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، خصوصا بازنشستگان، پس از تأمین منابع مالی مورد نیاز، مدیرعامل سازمان طی نامه‌ای به ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرد تا میزان حقوق و مستمری سال 1392بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبت به سال قبل 25درصد افزایش یابد.

او افزود: همچنین در این نامه پیشنهاد شد تا دریافتی این قشر آسیب‌پذیر که حق بیمه کامل می‌پرداخته‌اند کمتر از700هزار تومان در‌ ماه نباشد. پیشنهاد مدیرعامل سازمان در جلسه روز یکشنبه مورخ1392.11.11هیأت وزیران مطرح شد و عینا به تصویب رسید. این افزایش نیازمند تأمین منابعی حدود 6000میلیارد تومان است که در بودجه سال 1392پیش‌بینی شده است.

به گفته‌ رخشنده‌رو، بودجه‌ لازم برای عیدی و مستمری بازنشستگان از تسهیلات بانکی استفاده نشده بلکه از سود حاصل از عملکرد شرکت‌های وابسته به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) بوده است. علی‌اکبر خبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته نیز سه روز پیش گفت: حقوق فروردین بازنشستگان تأمین اجتماعی براساس قوانین پارسال واریز شده است و حداکثر تا خرداد حقوق مستمری‌بگیران براساس مصوبه دولت با 25درصد افزایش پرداخت و مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته همراه با حقوق به‌حساب آنها واریز می‌شود.

او به دیگر امتیازاتی که در سال 92به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی داده می‌شود، بیان داشت: برای دریافت حق مسکن و حق همسر نیز با مدیریت تأمین اجتماعی در حال مذاکره هستیم.

اجرای طرح همسان‌سازی‌ در ابهام

اوایل اسفند‌ماه سال گذشته خبرهایی پیرامون اجرای طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی منتشر شد و انتظار می‌رفت که نخستین خبرهای سال جدید پیرامون اجرای این طرح باشد، اما با وجود افزایش مستمری بازنشستگان خبری در این‌باره منتشر نشده است.

اسدالله عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ششم اسفند پارسال گفت که به‌منظور همسان‌سازی‌ و رفع مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی و همچنین بیمه طلایی این افراد جلساتی با هیأت امنای تأمین اجتماعی برگزار شده و این موارد در دستور کار قرار دارد.او توضیح داده بود: همسان‌سازی‌ حقوق این افراد در دستور کار و برنامه‌های ما قرار دارد به‌طوری که در این خصوص جلساتی برگزار و تصمیم نهایی اعلام می‌شود.

علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی هم درباره اجرای قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان در سال آینده گفت: اجرای این قانون به شکلی انجام می‌شود که کسانی که حق بیمه بیشتری پرداخت کرده‌اند، مبلغ بیشتری به حقوقشان اضافه شود، به این ترتیب کسانی که حداقل حق بیمه را پرداخت کرده‌اند، کمترین مبلغ از اجرای این قانون به حقوقشان اضافه می‌شود، ما با این روش می‌خواهیم عدالت را میان بازنشستگان تأمین اجتماعی برقرار کنیم.

او افزود: برای انجام این کار یک کمیته سه نفره متشکل از من، منصور آتشی سرپرست اداره کل امور فنی مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی و علیرضا رخشنده‌رو معاون اداری مالی تأمین اجتماعی تشکیل شده است و سعید مرتضوی، ‌مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هم گاهی در این جلسات شرکت می‌کند.

در قانون بودجه سال 88مبلغ 2500میلیارد تومان برای اجرای طرح همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی درنظر گرفته شد. در همان سال 937میلیارد تومان از این بودجه صرف اجرای قانون همسان‌سازی‌ شد؛ قانونی که اگر چه کارشناسان و مدیران تأمین اجتماعی مدعی بودند که همسان‌سازی‌ را اجرا کردند اما بازنشستگان همواره اعتراض کرده و می‌گفتند که این طرح هرگز به درستی اجرا نشد. معنی اصلی قانون همسان‌سازی‌ این بود که حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با حقوق بازنشستگان کشوری همسان شود، یعنی حداقل‌بگیران تأمین اجتماعی به اندازه حداقل‌بگیران کشوری حقوق بگیرند تا به این ترتیب تمام بازنشستگان کشور از شرایط یکسان برخوردار شوند.

کد خبر 207426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز