گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: دانشگاه علوم پزشکی ایران با تصویب شورای گسترش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، مجدداً از دانشگاه علوم پزشکی تهران منتزع و به‌صورت مستقل تشکیل شد و بدین‌ترتیب یکی از جنجالی‌ترین ادغام‌های حوزه آموزش عالی کشور پس از گذشت تنها حدود 2.5سال نافرجام ماند.

دانشگاه

حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت و درمان، پس از جلسه شورای گسترش آموزش پزشکی وزارت بهداشت اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی تهران جدا شد.وزیر بهداشت درباره دلایل جدایی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران گفت: پس از ادغام دو دانشگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان علوم پزشکی اعتراضاتی به این ادغام داشتند که دلایل درستی هم داشتند.

وی تأکید کرد: با این ادغام، عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه آموزش پزشکی به‌دلیل رسیدگی بیشتر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مختل شده بود، دانشگاه علوم پزشکی ایران که یکی از دانشگاه‌های موفق علوم پزشکی بود حذف شده و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به‌دلیل افزوده شدن امکانات فراوان به‌خود نیازی به رقابت با سایر دانشگاه‌ها ‌ نمی‌دید و عملاً‌
چنین شده بود.

سونامی در آموزش پزشکی

ادغام ناگهانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران که در آبان‌ماه سال 89برای اجرا ابلاغ شد، تبعات و اعتراضات زیادی به‌دنبال داشت. بسیاری از کارشناسان، صاحب‌نظران، نمایندگان مجلس، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران با این ادغام مخالف بودند. وزیر سابق بهداشت اما بدون توجه به این اعتراض‌ها و انتقاد‌ها به هر ترتیبی که بود دانشگاه علوم پزشکی ایران را با دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی ادغام کرد، وی پس از این کار اعلام کرد همه از این تغییر خوشحال هستند.

سیدعلی ابطحی، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران در میزگردی که آبان‌ماه در سایت خبرآنلاین برگزار شد در واکنش به داغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «دستور نهاد ریاست‌جمهوری برای ادغام، اجرا شده است.» البته همان موقع بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را با این عمل اعلام کردند. نورالله حیدری‌دستنایی، سخنگوی وقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با تأیید نظر دبیر شورای گسترش که درباره ادغام دانشگاه علوم پزشکی گفته این شورا صلاحیت این کار را ندارد گفت: شورای گسترش دانشگاه‌ها برای ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران صلاحیت تصمیم‌گیری ندارد.

ادغام؛ پیشنهاد معاون رئیس‌جمهور

وزیر سابق علوم پس از انحلال دانشگاه علوم پزشکی تهران در یک برنامه تلویزیونی درباره این تصمیم گفت: پیشنهاد انتقال دانشگاه علوم پزشکی به کرج از سوی آقای فروزنده، معاون رئیس‌جمهور مطرح شده و باید این پیشنهاد اصلاح می‌شد.
وحیددستجردی در حکم برای ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران با دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران نیز بر این موضوع صحه گذاشت. رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این‌باره اظهار کرد: زیر نامه‌ای که به من نشان دادند، امضای آقای فروزنده معاونت محترم نیروی انسانی رئیس‌جمهور بود. در این نامه، حرفی از انحلال برده نشده بود. دستور داده بودند قصدشان کوچک‌کردن تهران و خروج نیروها از تهران است.

دانشجویان نگران نباشند

اینک با رفتن وزیر سابق و آمدن وزیر جدید این ادغام باطل شد و این‌بار وزیر کنونی بهداشت با بیان اینکه با جدایی دو دانشگاه مجددا شاهد رقابت سالم بین سه دانشگاه فعال علوم پزشکی در تهران خواهیم بود گفت: دانشجویان وفارغ التحصیلان نگران نباشند، شاغلان به تحصیل می‌توانند به دانشگاه علوم پزشکی ایران برگردند یا در دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل بدهند.

با احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی یک‌بار دیگر ثابت شد که تصمیم‌گیری‌های دولت به‌ویژه در حوزه آموزشی اعم از آموزش عمومی و آموزش عالی تا چه حدی کارشناسی شده هستند.به هر روی دانشگاه علوم پزشکی پس از 2.5سال مجددا احیا شد، یقینا این ادغام یا انحلال آسیب‌ها و مضراتی داشته که اکنون هیچ‌کس خود را موظف به پاسخگویی نمی‌داند و همان‌هایی که پشت پرده انحلال این دانشگاه بوده‌اند اکنون سعی می‌کنند خود را قهرمان و ناجی معرفی کنند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

تشکیل مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران زمان‌بر است و به این زودی قابل اجرا نیست هر چند روی کاغذ بسیار آسان است، بازگرداندن اعضای هیأت علمی، دانشجویان، امکانات و تجهیزات، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بودجه، ایجاد پست‌های سازمان و... حواشی زیادی به‌دنبال دارد که با توجه به‌مدت کوتاه باقیمانده از عمر دولت دهم به‌نظر می‌رسد احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران در دولت دهم امری غیرممکن باشد.

وزیر پاسخ دهد

در همین زمینه، قاسم جعفری عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس‌گفت: در شرایط باقیمانده از پایان کار دولت فعلی انجام چنین تصمیمی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.قرار است در جلسه امروز‌ کمیسیون آموزش مجلس، وزیربهداشت ‌در این زمینه پاسخگو باشد.

کد خبر 208031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز