همشهری آنلاین: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در مراسم افتتاحیه مسابقات کشوری ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم بانوان که پیش از ظهر امروز 29فروردین، در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: هفدهمین دوره این مسابقات با رشد 74 درصدی از نظر کمی و کیفی روبه‌رو بوده است.

قرآن

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، افتتاحیه مسابقات کشوری ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن بانوان پیش از ظهر امروز 29 فروردین، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، برات‌لو، معاون استاندار تهران و سایر مسئولان اوقاف و امور خیریه استان تهران در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم سمیه حاجعلی قاری جوان کشورمان به قرائت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و پس از قرائت قرآن، گروه تواشیح بانوان که سال گذشته در مسابقات ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم به عنوان گروه برگزیده انتخاب شده بودند به اجرای برنامه پرداختند.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان اینکه هفدهمین دوره مسابقات کشوری اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان برگزار خواهد شد، اظهار کرد: مسابقات ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن بانوان امسال برای پنجمین سال است که به صورت کشوری برگزار می‌شود اما مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن آقایان هفدهمین دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت.

محمدزاده با بیان اینکه مسابقات ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن بانوان از بعد از ظهر امروز 29 فروردین با حضور گروه‌های برتر استانی در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در بخش بانوان 37 گروه 6 نفره و 30 مبتهل داریم و در بخش آقایان نیز که از عصر روز شنبه 31 فروردین آغاز خواهد شد، 40 گروه 6 نفره، 32 موذن و 32 مبتهل با هم به رقابت خواهند پرداخت.

وی در این بخش از سخنان خود با عنوان این مطلب که در مجموع 550 خانم و آقا در هفدهمین دوره مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم حضور خواهند داشت، ادامه داد: ما در این دوره از مسابقات رشد 74 درصدی داشته‌ایم اما به هر حال انتظارات بیش از این است و امید داریم که هر سال شاهد رشد کمی و کیفی این مسابقات باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اظهار این مطلب که مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم فقط برای انتخاب برترین‌ها نیست، گفت: هرچند که انتخاب برترین‌ها نیز در این مسابقات موضوعیت داشته و کمک می‌کند تا شرکت‌کنندگان و برگزیدگان این مسابقات برای رقابت‌های کشوری و بین‌المللی آماده شوند اما هدف اصلی در این مسابقات انتخاب برترین‌ها نبوده و این مسابقات می‌تواند تاثیراتی بیش از اینها داشته باشد.

محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود به تأثیراتی که برگزاری چنین مسابقاتی در سطح جامعه خواهد داشت، افزود: تأثیراتی که برگزاری این مسابقات و حتی انعکاس اخبار مسابقات از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها دارد غیرقابل انکار بوده و این مسابقات می‌تواند آثار روحی و روانی زیادی داشته باشند و این مسابقات جامعه را تحت تأثیر آوازه‌ها و شعارهای اسلامی قرار دهند و ذهن مردم را درگیر کنند حتی برخی از افراد را نیز به فکر فرو ببرند تا استعداهای درونی خود در این حوزه را پرورش داده و شکوفا کنند.

وی با عنوان این مطلب که برگزاری مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم ذوق و سلیقه افراد را جهت‌دهی کرده و به سمت موضوعات قرآنی می‌کشاند، گفت: موضوعات قرآنی مدنطر اسلام بوده است و رهبر معظم انقلاب نیز که در فرمایشات خود به سبک زندگی بر مبنای قرآن، اهل بیت(ع) و اسلام تأکید می‌کنند که البته امید داریم برگزاری این مسابقات، افراد جامعه را به سبک زندگی بر مبنای قرآن، اهل بیت(ع) و اسلام نزدیک کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پخش اذان که به فرمایش مقام معظم رهبری یک شعار اسلامی است در این دوره از مسابقات و به صورت مستقیم از شبکه قرآن و معارف سیما، یک نوآوری است و پخش این اذان‌ها ایجاد روحیه در افراد جامعه می‌کند و به خودی خود دارای سبک است.

وی همچنین درباره نوآوری در پخش اذان از صدا و سیما ادامه داد: می‌توانیم نوآوری‌هایی در این حوزه داشته باشیم و اذان‌های جدید با سبک جدید که تقلیدی نیز نباشند را از صدا و سیما پخش کنیم تا این بحث از طریق صدا و سیما در میان نوجوانان و جوانان نیز تقویت شود که البته این اهداف از جمله اهدافی است که در مسابقات اذان، ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم نیز دنبال می‌شود.

محمدزاده در پایان با اشاره به برخی برنامه‌های جنبی که برای متسابقان در این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده است، گفت: امیدواریم در دوره‌های بعدی که حتی آمادگی آن را داریم باز هم به عنوان میزبان در خدمت متسابقان بوده و شاهد سبک‌های جدید و متن‌های جدید نیز باشیم.

در ادامه این مراسم برات‌لو، معاون استاندار تهران نیز به بیان مطالبی درباره جایگاه و اهمیت قرآن کریم در جامعه اسلامی و لزوم توجه قرآنیان به ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه پرداخت.

کد خبر 209780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز