یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

علی اشکانی: کشتی فرنگی باید متحول شود چون با قوانین جدید در جهان حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

 به هر حال با توجه به نتایج درخشان کشتی فرنگی در المپیک انتظارات از این تیم بالا بود اما نفراتی که به مسابقات اعزام شدند با قوانین جدید فیلا باید کشتی می‌گرفتند که این مسئله کار را سخت کرده بود. صادقانه می‌گویم و به‌دنبال توجیه نیستم؛ در اوزان 120، 96و 84کیلوگرم کشتی‌گیران ما را بازنده کردند. اگر بشیر در دیدار مقابل حریف تاجیک به پیروزی می‌رسید، مطمئن باشید که طلا می‌گرفت. البته خوب شد که قهرمان نشدیم؛ قهرمانی در آسیا هدف ما نیست که بخواهیم این همه به آن بپردازیم؛ میدانی بود برای کشتی‌گیران ما برای آشنایی با قوانین جدید فیلا. باید پیش از مسابقات جهانی در چندین میدان اروپایی شرکت کنیم تا فرنگی‌کاران محک جدی‌تری بخورند.

طبیعی است کشتی‌گیران ما با قانون قدیم خوب نتیجه می‌گرفتند ولی اکنون با توجه به شرایط جدید، کارمان سخت خواهد شد و با قوانین جدید به جایی نخواهیم رسید. کشتی فرنگی باید متحول شود چون با قوانین جدید در جهان حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. خیلی باید بیشتر کار کنیم. احتمال اینکه امسال در مسابقات جهانی حتی با اضافه‌شدن مدال‌آوران المپیکی به تیم ملی دو مدال بیشتر نگیریم زیاد است. کشتی‌گیران ما با قوانین قدیم مدال گرفتند اما با قوانین جدید کارشان خیلی سخت خواهد شد چون امتیازدهی بر مبنای اجرای فن است. بدشانسی کشتی فرنگی نداشتن زمان و تغییر قوانین بود. در مسابقات جهانی هم با توجه به شرایط موجود، کاری نمی‌شود انجام داد و حداقل نیاز به دوسال زمان است.

این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که تغییر قوانین به جذاب‌شدن کشتی فرنگی کمک کرده و چندین سال بود کشتی‌های خوبی ندیده بودم اما در این مسابقات به‌خصوص در فینال 60کیلوگرم بین پاپی و حریف ازبک، تا لحظات آخر برنده معلوم نبود. گیل‌نیرنگ هم در 96کیلو کشتی‌های جذابی گرفت و با اجرای فنون زیبا همه را به وجد آورده بود. برخلاف منتقدین معتقدم که قهرمان المپیک در آسیا سقوط نکرد؛ بلکه تولدی دوباره برای کشتی فرنگی است که اگر پا بگیرد در آینده موفقیت‌های زیادی کسب می‌کند. نباید به‌دنبال نتایج زودگذر باشیم بلکه هدف‌گذاری باید بلندمدت باشد؛ همانطور که از نهمی جهان در سال 99به قهرمانی در المپیک لندن رسیدیم. قبلا کشتی فرنگی در سکون بود و به ندرت شاهد اجرای فنون بودیم. با اجرای این قانون، اوزان خیلی از کشتی‌گیران تغییر خواهد کرد؛ چه در ایران و چه در سایر کشورها.

کد خبر 211400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز