سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین- مریم دری‌منش: با دو بازی پایانی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، چهره فینالیست‌های این دوره از رقابت‌ها مشخص می‌شود.

europe champions league 2013

رئال مادرید باید سه گل عقب ماندگی (1:4) را جبران کند و بارسلونا چهار گل را (0:4). نمایندگان لیگای اسپانیا در دیدار برگشت از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا که سه‌شنبه و چهارشنبه شب (10 و 11 اردیبهشت) در زمین خودی حتی، کار راحتی پیش رو نخواهند داشت.

بایرن و دورتموند، نمایندگان شایسته بوندس‌لیگا در این دیدارها آنقدر تجربه دارند که این دو دیدار را به سلامت به سود خود به پایان ببرند. آنها می‌دانند که حریفانشان برای جبران مافات و موفقیت در بازی‌های برگشت دست به هر کاری خواهند زد تا به فینال این رقابت‌ها که روز شنبه (4 خرداد) در ورزشگاه ویمبلی شهر لندن برگزار می‌شود، راه پیدا کنند.

رئال در حالی پا به این میدان می‌گذارد که از سال 2002 که قهرمان این رقابت‌ها شد، سه بار در مرحله نیمه نهایی از لیگ قهرمانان کنار رفته است. در این فصل هم دو شکست خارج از خانه را در مقابل بوروسیا دورتموند متحمل شد و یک بار هم در خانه خود، ‌آنهم در دقایق آخر نتیجه‌ای بهتر از تساوی در برابر این تیم به دست نیاورد، و حالا هم سه گل عقب‌ماندگی از تیمی که با غرور و اعتماد به نفس تمام بازی می‌کند. موقعیتی بسیار دشوار برای کهکشانی‌ها!

البته رئالی‌ها پس از شکست در آلمان با پیروزی در شهرآورد مادرید مقابل اتلتیکو مادرید (2:1) توانستند کمی وجهه خود را بهبود بخشیده و جایگاه دوم خود در لیگ اسپانیا را حفظ کنند. علاوه بر تماشاگران ورزشگاه سانتیاگو برنابئو که قبلا نیز چنین بازی‌های تماشایی و زیبایی را تجربه کرده‌اند، خود رئال هم این قابلیت و تجربه را دارد که جبران بازی رفت را بکند.

اما مهمانان آلمانی‌ آنها که پیش از این به عنوان تیم اول، از گروه مرگ صعود کرده بودند، بازی به بازی بهتر شده و نیز در بازی‌های خارج از خانه با یک برد و چهار تساوی، کاملا مطمئن نشان می‌دهند. و البته رئالی‌ها نباید از توقف پدیده این فصل این تیم، "روبرت لواندوفسکی" غافل شوند که خود به تنهایی در این فصل پنج بار دروازه آنها را گشوده است. به همین دلیل است که احتمالا "پپه" و "رافائل واران" فرصت چندانی نخواهند داشت که برای پشتیبانی از مهاجمین تیم به جلو حرکت کنند.

در سوی دیگر خطری که دورتموندی‌ها را تهدید می‌کند، بازیکنی است که اتفاقا متولد گلزن‌کیرشن آلمان است: "مسعود اوزیل" 24 ساله که از تابستان 2010 برای رئال بازی می‌کند و در کنار "کریستین رونالدو" یکی از بازیکنان محبوب "خوزه مورینیو" می‌باشد.
مورینیو در خصوص این بازی گفته است: "ما می‌توانیم. سخت است ولی ما از پس آن برمی‌آییم. در فوتبال همه چیز ممکن است. ما قادریم نسبت به آن شب که همه بازیکنان بهترین بازی خود را ارائه دادند ولی همه شانس‌های گل از دست رفت، ورق را برگردانیم."

رئال مادرید در تاریخ خود سه بار سه گل عقب‌ماندگی بازی رفت را جبران کرده است. یک بار در جام در جام اروپا در فصل 76/1975 در مقابل دربی کانتی (1:4 ، 5:1) و دو بار در جام یوفا، 85/1984 مقابل اندرلشت (0:3 ، 6:1) و فصل 86/1987 مقابل بوروسیا مونشن گلادباخ (1:5 ، 4:0)

بوروسیا دورتموند اما تیمی است که در یازده دیدار اخیر این فصل لیگ قهرمانان بدون شکست بوده است. منچستر یونایتد در فصل 08/2007 تاکنون تنها تیمی است که توانسته در لیگ قهرمانان اروپا بدون شکست به قهرمانی برسد.

اما در مصاف بارسلونا و بایرن مونیخ، آبی‌اناری‌ها امیدوارند تا موفقیتی مانند بازی برگشت مرحله یک هشتم نهایی مقابل آ.ث میلان (0:2 ، 4:0) نصیبشان شود تا حداقل بتوانند به کشیده شدن بازی به وقت اضافه امیدوار شوند. این در حالی است که آنها تعداد زیادی مصدوم در خط دفاع و محروم در خط حمله دارند. آنها در لیگ نیز این هفته در تساوی برابر اتلتیک بیلبائو در دفاع بسیار ضعیف نشان دادند و در حمله نیز چندان قدرت نفوذ نداشتند. خوشبختانه بارسا می‌تواند دوباره به "لیونل مسی" تکیه کند. وی که در بازی رفت مقابل بایرن تنها سایه‌ای از خودش بود، در دیدار با بیلبائوهفت دقیقه بعد از ورودش به زمین با پشت سر گذاشتن چهار مدافع این تیم موفق به گلزنی شد. (100مین گل بارسا در این فصل). و بازهم به کاتالان‌ها ثابت شد که تنها یک مسی (البته در فرم ایده‌آل) می‌تواند به بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان جهت دیگری ببخشد.

در مقابل بایرن مونیخ نیروی خود را ذخیره کرده و در بوندس‌لیگا با تیم دوم خود به مصاف فرایبورگ رفت و البته پیروز هم میدان را ترک کرد. این چهاردهمین برد پیاپی ، بیست و هفتمین برد در 31 بازی و نیز رکورد کسب امتیاز در بوندس‌لیگا بود (84 امتیاز). در برابر این تیم که تا این اندازه قدرتمند بوده و اعتماد به نفس بالایی دارد و چهار گل نیز جلو است، کاتالان‌ها برای موفقیت کار بسیار سختی پیش رو دارند.

"یوپ هاینکس"، سرمربی بایرن در خصوص بازی برگشت گفت: "باید واقع‌بین باشیم. هنوز 90 دقیقه سخت را در اسپانیا پیش رو داریم. مهم است که بتوانیم مقابل بارسلونا روی اصول تاکتیکی‌مان تمرکز کنیم."

بایرن مونیخ فرداشب نهمین حضور در فینال لیگ قهرمانان در تاریخ باشگاه خود و سومین فینال در چهار سال اخیر را نشانه گرفته است. تنها رئال (12 بار) و آ.ث. میلان (11 بار) آماری بهتر از بایرن داشته‌اند.

اما بارسلونا در زمین خود در ده دیدار قبلی‌اش مقابل تیم‌های آلمانی به برتری رسیده است، و سه بار با اختلاف حداقل چهار گل: 7:1 در یک هشتم نهایی فصل 12/2011 مقابل بایر لورکوزن، 4:0 در یک هشتم نهایی فصل 10/2009 مقابل اشتوتگارت و 4:0 در یک چهارم نهایی فصل 09/2008 مقابل بایرن مونیخ.

حال باید منتظر باشیم و ببینیم که بالاخره در پایان این ماراتن کدام دو تیم در ویمبلی رودرروی هم قرار خواهند گرفت.

 

کد خبر 211807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز