گروه شهری: روند ساخت خطوط مترو در سال‌های اخیر، لکوموتیو پیشرفت و توسعه را در مسیر هموار و پرسرعتی قرار داده است.

مدیریت شهری نیز برای تقویت این حرکت بودجه کلانی صرف کرده است؛ به‌طوری که قرار است بخش عمده بودجه سال‌جاری حمل‌ونقل پایتخت در بخش مترو سرمایه‌گذاری شود.به گزارش همشهری، برآیند تخصیص بودجه‌های مترو در سال‌های اخیر نشان می‌دهد امسال نیز بودجه مترو افزایش خواهد داشت و رقم آن براساس رشد هفت‌سال اخیر حدود 800میلیارد تومان خواهد بود. در این شرایط شورای شهر 930میلیارد تومان برای بودجه مترو به مجلس پیشنهاد داده است. این رشد در شرایطی است که میانگین رشد هفت سال اخیر بودجه مترو 32درصد بوده است و درصورت مشخص شدن بودجه، پیشرفت بزرگی برای متروی تهران قابل پیش‌بینی خواهد بود.

نگاهی به آمار و ارقام پرداختی به متروی تهران در طول مدیریت شهری فعلی نشان می‌دهد پرداخت‌های شهرداری تهران تا پایان سال گذشته، 16درصد رشد داشته و عددی بالغ بر شش هزار میلیارد ریال در حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت سرمایه‌گذاری کرده است. اما سهم دولت از سال 84تا 91رقمی حدود 9هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی کشور مصوب مجلس بوده که دولت در پرداخت این رقم و اجرای قانون نیز 764میلیارد ریال بابت یارانه مترو و دو میلیارد دلار بابت بودجه عمرانی به مردم تهران بدهکار است و تاکنون تلاشی برای اعطای این رقم بزرگ به حمل‌ونقل عمومی مردم تهران صورت نداده است.

دولت در سال‌های اخیر با بی‌توجهی به هزینه‌های میلیاردی حمل‌ونقل و در رویه‌ای خلاف قانون، سهم یارانه حمل‌ونقل را به‌صورت قطره چکانی و ناتمام به شهرداری تهران واگذار کرده است. در بخش هزینه‌های عمرانی برای پیشرفت و توسعه نیز با وجود پیگیری‌های شورای شهر برای گرفتن رقم دو میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی، ریالی از آن به‌رغم وجود قانون، پرداخت نشد.
در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۱ مبلغ 6.5 میلیارد تومان از یارانه بلیت مترو توسط دولت پرداخت شد که با احتساب کلیه مبالغ پرداختی در سال گذشته در مجموع ۱۸ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو به شهرداری تهران پرداخت شده است که این مبلغ کمتر از 20درصد بودجه مصوب یارانه متروی کشور است.

این در حالی است که اگر مقایسه‌ای بین یارانه دریافتی در سال گذشته و سال‌های قبل انجام پذیرد این مبلغ به‌مراتب کمتر از سال‌های قبل بوده است، به‌عنوان مثال یارانه دریافتی حمل‌ونقل پایتخت در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان و در سال ۱۳۸۹ مبلغ ۷۷ میلیارد تومان بوده است. افزایش بی‌سابقه نرخ تورم در سال گذشته در شرایطی بود که یارانه پرداختی از سوی دولت در مقایسه با سال‌های ۸۹ و ۹۰ به کمتر از ۵۰ درصد رسید.

همچنان که مشاهده می‌شود، پرداخت ۱۰۰درصدی اعتبار مصوب نیز پاسخگوی هزینه‌های متروی تهران نیست، لیکن متأسفانه نه‌تنها شهرداری تهران تمامی این مبلغ را دریافت نکرده بلکه به تنهایی به جبران بخش زیادی از هزینه‌های بهره‌برداری متروی تهران نیز پرداخته است. یارانه بلیت پرداختی توسط شهرداری تهران در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است. از سویی هزینه‌های تعمیر و نگهداری ناوگان متروی تهران در سال گذشته افزایش ۱۰۰‌درصدی داشته است اما کمک‌های دولت در مقایسه با سال‌های ۸۹ و ۹۰ کاهش چشمگیری یافت. یارانه پرداختی از سوی دولت در بخش مترو در سال ۸۹ مبلغ ۴۳ میلیارد و در سال ۹۰ مبلغ ۷۹ میلیارد تومان بوده است. بدین‌ترتیب مشاهده می‌شود به‌رغم افزایش قابل ملاحظه هزینه‌ها، دریافتی‌های شرکت مترو از سوی دولت نه‌تنها افزایش نیافته بلکه نسبت به سنوات گذشته کاهش جدی نیز یافته است.

کد خبر 212263
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز