گروه شهری: واگن توسعه متروی تهران، این روزها در جنوب پایتخت به سرعت به پیش می‌رود. هرچه دولت بر طبل تحریم حمل‌ونقل شهر می‌کوبد، افتتاح پروژه‌ها سرعت بیشتری می‌یابد.

مترو

هفته گذشته نمایندگان مجلس بار دیگر قانونی را برای پرداخت سهم 2میلیارد دلار تسهیلات ارزی به قطار شهری تصویب کردند اما دولت 4سال این مبلغ را نپرداخته است. در چنین شرایطی اما روند ساخت فاز 2 از طولانی‌ترین خطوط متروی تهران به سرعت پیش می‌رود و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد تا 12کیلومتر حمل‌ونقل زیرزمینی به امکانات جنوب شهر افزوده شود.

اما درباره اعتبارات مورد نیاز مترو نیز 3عضو کمیسیون‌های امنیت ملی، عمران و اقتصادی مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای سومین مصوبه مجلس درخصوص الزام دولت به پرداخت مبلغ 2میلیون دلار به تهران و سایر کلانشهرهای کشور به‌منظور توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی در مدت باقیمانده از عمر دولت دهم ابراز ناامیدی کردند. وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این ارتباط گفت: تمکین از این قانون از سوی دولت فعلی بعید است. احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از امور کشور به‌صورت نا‌تمام باقیمانده و به مسائل و مشکلات مردم توجهی نمی‌شود، افزود:

امیدواریم در دولت بعدی این مسائل و مشکلات مرتفع‌شده و تمکین از این قانون و سایر قوانین محقق و پول متروی تهران پرداخت شود. وی با بیان اینکه با تحقق این بودجه انتظار نمی‌رود تمام معضلات تهران برطرف شود، تأکید کرد: البته پرداخت بودجه مذکور می‌تواند نویدی باشد برای ایجاد بستری به‌منظور حل بخشی از معضلاتی که شهروندان تهرانی با آنها مواجه هستند. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه شهروندان روزانه با ناهنجاری‌های زیادی روبه‌رو هستند و باید توجه ویژه‌ای نسبت به رفع این ناهنجاری‌ها مبذول شود، اضافه کرد: کشور نیازمند ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدون و کارشناسی شده است تا در درازمدت بتوان اساسی‌ترین مسائل و مشکلات موجود را مرتفع ساخت. امید کریمیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه اظهار کرد: امیدواریم دولت بعدی با سبک و سیاقی متفاوت از این دولت عمل کند و هدف آن صرفا اجرای قانون باشد.

کریمیان با اشاره به اینکه تهران متعلق به تمام کشور است، تصریح کرد: نه‌تنها نمایندگان تهران بلکه تمامی نمایندگان مجلس باید از پروژه‌هایی که در این کلانشهر قرار است به اجرا برسد، حمایت کنند. وی با بیان اینکه حمایت از این پروژه‌ها و کمک به اجرای آنها از سوی تمامی نمایندگان مجلس در واقع کمک به تمام کشور است، اضافه کرد: اختصاص این بودجه بر‌کاهش آلودگی هوا و صدا و توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو تأثیر می‌گذارد. این عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه امیدوارم دولت بعدی به این قانون تمکین کند، اعلام کرد: این تغییر و تحولات به سود مردم است و اگر اقدامات دولت فعلی بخواهد در دولت بعدی نیز صورت گیرد، باز هم مردم متضرر اصلی خواهند بود. همچنین ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: با توجه به مشکلات مالی موجود، تحقق این امر از سوی دولت دهم بعید است.

پول و مترو

اما معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران همزمان با بررسی بودجه کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده، درصورت تأمین بموقع اعتبارات، 82کیلومتر مسیر جدید مترو طی سال‌جاری و سال آینده در تهران و حومه به بهره‌برداری می‌رسد.

سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: این 82کیلومتر شامل بخش‌ جنوبی خط 3مترو از بزرگراه آزادگان در جنوب تا چهارراه ولیعصر در مرکز شهر به طول 18کیلومتر و بخش شمالی این خط از سهروردی در مرکز تا شهید باهنر در شمال شهر به طول 18کیلومتر و همچنین توسعه جنوبی خط یک مترو از ایستگاه شاهد تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و شهر جدید پرند به طول 52کیلومتر است. وی اعلام کرد: متأسفانه سال گذشته به‌رغم تصویب مبلغ 274میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز برای احداث و تکمیل خطوط مترو، فقط 55میلیارد تومان یعنی 20درصد آن پرداخت شد .

کد خبر 214800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز