همشهری‌آنلاین: دکتر امید علی مسعودی استاد ارتباطات دانشگاه سوره معتقد است: کشاکش میان روابط‌عمومی دوران صنعتی برای بازاریابی، مصرف‌زدگی و تولید انبوه ازیک سو و روابط‌عمومی استقلال‌طلب برای افکاریابی به جای بازازیابی ازسوی دیگر برای تولید وحفظ منابع ملی از نیمه دوم قرن بیستم میلادی تاکنون ادامه داشته است.

مسعودی

وی که به مناسبت در پیش بودن هفته گرامیداشت روابط‌عمومی و برگزاری دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت در تاریخ 29 اردیبهشت‌ماه سخن می‌گفت با بیان مطلب فوق افزود: شرایط حاکم بر صنعت در کشور آمریکا، رشد وگسترش سرمایه‌داری، تولید انبوه کالا و لزوم مصرف این تولیدات؛ تبلیغات وروابط‌عمومی‌ها را به سوی تبلیغ برای مصرف هرچه بیشتر کالاها واداشت.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه مصرف کاذب از مرزهای آمریکا و اروپا گذشت و دامنگیر کشورهای عقب‌مانده و یا درحال توسعه شد افزود: رشد صنعت نیازمند مواد اولیه‌ای بود که عمدتاً در کشورهای توسعه‌نیافته وجود داشت.

مسعودی گفت: گرفتن مواد اولیه به قیمتی بسیار پایین‌تر از حد انتظار از این کشورها وسپس بازگشت مواد اولیه به صورت کالاهای مصرفی با قیمتی افزون‌تر، شرایط مبادله‌ای نابرابر را بین دوجهان صنعتی وغیرصنعتی رقم زد. وظیفه مهم روابط‌عمومی‌ها بازاریابی برای فروش هر چه بیشتر محصولات شد و چنین شرایطی جهان غیرصنعتی را به فکر تولید ملی انداخت اما تبلیغات گسترده بر روی افکارعمومی کشورهای درحال توسعه به عنوان مانعی دربرابرمصرف کالاهای تولیدشده درداخل این کشورها مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه کشاکش میان روابط‌عمومی دوران صنعتی برای بازاریابی، مصرف‌زدگی و تولید انبوه ازیک سو و روابط‌عمومی استقلال‌طلب برای افکاریابی به جای "بازاریابی" ازسوی دیگر برای تولید وحفظ منابع ملی از نیمه دوم قرن بیستم میلادی تاکنون ادامه داشته است گفت: از این روبه نظر می‌رسد برای رونق یافتن تولید ملی ابتدا می بایست افکارعمومی را آماده کرد. روشنگری افکارعمومی اقدامی است خطیر که برعهده رسانه‌ها، روابط‌عمومی بخش‌های خصوصی و دولتی است.

دکتر مسعودی افزود: تبلیغات مردمی به عنوان موج چهارم تبلیغات و توجه بیشتر به وظایف رسانه‌ها درجهاد اقتصادی می تواند افکارعمومی را به سمت وسوی استقلال اقتصادی وتولیدملی سوق دهد.

گفتنی است وی قرار است در دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت مقاله‌ای با عنوان «روابط‌عمومی، تبلیغات وتولید ملی» ارائه کند.

علاقمندان به حضور در این کنفرانس می‌توانند از طریق سایت www.i-pr.ir نسبت به دریافت فرم ثبت‌نام و تکمیل و ارسال آن اقدام کنند.

این کنفرانس در تاریخ 29 اردیبهشت‌ماه و به عنوان یکی از برنامه‌های نخستین هفته روابط‌عمومی کشور (27 اردیبشهت‌ لغایت دوم خردادماه) با حضور اساتید ارتباطات و روابط‌عمومی، مدیران اجرایی، کارشناسان، فعالان و علاقه‌مندان حوزه‌های مختلف رسانه و ارتباطات برگزار می‌شود.

کد خبر 212278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز