گروه شهری - محمد باریکانی: تلاش‌ها برای تضعیف شرکت‌های خدمات هوایی و جهانگردی شروع شده تا بدین‌ترتیب اعضای انجمن صنفی شرکت‌های خدمات هوایی و جهانگردی کشور را متقاعد کند که باید بیش از دو هزار شرکت خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی در قالب اتحادیه کارگری فعالیت کنند.

    گردشگری با مجوز  چلوکبابی‌ و ماشین فروشی


در همین رابطه اسنادی در اختیار روزنامه همشهری قرار گرفته که براساس آن شرکت‌های خدمات هوایی و جهانگردی در برخی شهرهای کشور ملزم به گرفتن مجوز از اتحادیه چلوکبابی‌ها و اتحادیه فروشندگان خودرو شوند. براساس یکی از این اسناد در شهریار و در نامه‌ای که با سربرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجمع امور صنفی آن شهرستان ارسال شده، آمده است که با استناد به نامه شماره 13625و 24159سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مبنی بر تعیین اتحادیه همگن جهت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری موضوع در دویست و چهل و یکمین جلسه کمیسیون نظارت مطرح و مقرر گردید رشته فوق با متراژ 30مترمربع و حق عضویت دو میلیون ریال در اتحادیه فروشندگان اتومبیل با رعایت ضوابط اولیه ایجاد شود.

در نامه‌ای دیگر در شهر قزوین، اتحادیه چلوکبابی‌ها تالارهای پذیرایی و رسته‌های وابسته در این شهرستان، آمده است که با استناد به بند شش صورتجلسه کمیسیون نظارت مورخ 18/5/90و نامه شماره 42/549508مورخ 6/4/90مرکز اصناف و بازرگانان ایران، کلیه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری موظفند تحت پوشش اتحادیه چلوکبابی‌ها فعالیت و از اتحادیه مذکور پروانه کسب دریافت نمایند. براساس آنچه در این نامه آمده اگر مالک آژانس خدمات هوایی و جهانگردی از مراجعه به اتحادیه چلوکبابی‌ها برای دریافت مجوز کسب اقدام نکند با وی برخورد صورت می‌گیرد. بدین‌ترتیب این نامه که به امضای علی‌اکبر لیاقی‌ها رسیده است تأکید دارد که از این پس دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری شهر قزوین باید از اتحادیه چلوکبابی‌های آن استان مجوز فعالیت گردشگری دریافت کنند.

همچنین براساس نامه دیگری که در شهرستان شهریار صادر شده است به مالک یکی از دفاتر فروش بلیت هواپیما اولتیماتوم داده شده که اگر ظرف پنج روز از تاریخ صدور نامه، برای دریافت مجوز فعالیت به اتحادیه فروشندگان اتومبیل شهرستان شهریار مراجعه نکند واحد صنفی او پلمب می‌شود. این نامه‌ها بیانگر آن است که اتفاقاتی در حوزه گردشگری کشور در حال وقوع است که این صنعت را بیش از پیش تهدید می‌کند.

شرکت‌های خدمات هوایی و جهانگردی که فعالیت آن در حوزه گردشگری تعریف شده و به فروش بلیت هواپیما و سفر ارتباط دارند چه ارتباطی به اتحادیه چلوکبابی‌های قزوین و یا اتحادیه فروشندگان خودرو در شهریار دارند که می‌بایست برای دریافت مجوز فروش بلیت هواپیما برای سفر گردشگران یا برگزاری تورهای گردشگری به این اتحادیه‌ها مراجعه کنند؟ این دو نامه البته همه آن چیزی نیست که اتفاق افتاده است. در برخی شهرها نیز از برخی دفاتر گردشگری خواسته شده تا برای دریافت مجوز فعالیت‌های گردشگری به اتحادیه صنف آهن‌فروش‌ها و آهنگرها مراجعه کنند. ماجرای تلاش برای انحلال انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و جهانگردی ایران که بیش از یک قرن سابقه فعالیت در ایران دارد و 54سال پیش تاسیس شده، به هشت سال قبل بازمی گردد.

آن زمان نیز نامه‌ای از سوی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی به وزیر بازرگانی نوشته شد که در آن به‌دلیل آنکه انجمن صنفی شرکت‌های خدمات هوایی و جهانگردی دارای قانون خاص خوانده شده بود از قرار گرفتن زیرمجموعه اتحادیه‌های کارگری مصون ماند و بدین‌ترتیب با استناد به قانون موجود رفتن انجمن صنفی شرکت‌های خدمات هوایی و جهانگردی ایران به زیرمجموعه اتحادیه‌ها منتفی شد. آن زمان و به موجب متن صریح قانون در حالی انجمن صنفی شرکت‌های خدمات هوایی و جهانگردی مستقل ماند که اکنون براساس نامه‌های جدیدی که در فروردین‌ماه امسال در استان قزوین و شهرستان شهریار به مالکان شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ارسال شده است این شرکت‌ها باید مجوز فعالیت خود را از اتحادیه چلوکبابی‌ها و اتحادیه فروشندگان اتومبیل دریافت کنند.

این که تا چه اندازه فعالیت‌های گردشگری کشور با صنف چلوکبابی‌ها یا فروشندگان اتومبیل همخوانی دارد که آژانس‌های گردشگری باید براساس این نامه‌ها به‌منظور خدمت‌رسانی به گردشگران داخلی و خارجی و تعیین مسیر سفر و تنظیم بسته‌های گردشگری به آنها مراجعه کنند اتفاق تازه‌ای است که در حوزه گردشگری کشور روی داده است؛ اتفاقی که خوشایند نیست و به تضعیف صنعت گردشگری کشور می‌انجامد.

کد خبر 212285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز