به‌رغم تأکید چندباره رئیس سازمان میراث فرهنگی بر پرهیز از ارائه آمار گردشگران نوروزی که در نشست ویژه اعزام نمادین اعضای ستاد تسهیلات سفر و در رسانه‌ها عنوان شد، این اعلام چندان مورد توجه قرار نگرفت و آمار نه چندان معتبر نفرسفر که در دوران ریاست سیدحسن موسوی بر سازمان میراث فرهنگی از فهرست آمارهای اعلامی سازمان میراث فرهنگی حذف شده بود بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شد.

خبرگزاری مهر نیز اعلام کرد که سازمان میراث فرهنگی که قرار بود آمار نفرسفرها را از آمارهای نوروزی خود حذف کند، طاقت نیاورد و در جدیدترین اخبار اعلام کرد که 50میلیون سفر طی مدت زمانی بیستم اسفند91 تا دهم فروردین92 در ایران انجام شده است.

براساس این گزارش، در سال‌های گذشته بحث نفرسفرها در سازمان میراث فرهنگی مطرح و باعث ارائه این آمار نفسگیر شده بود و هر سال آمار چند صد میلیونی نفرسفر نوروزی در ایران اعلام می‌شد؛ آماری که همواره مورد انتقاد کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری قرار می‌گرفت. در پایان سال 91محمد شریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی در جلسه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی اعلام کرده بود که آمار نفرسفرها در فهرست آماری اعلام نمی‌شود بلکه تنها آمار ترددها و مسافرت‌ها توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی توسط نماینده وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شود. چند روز از اعلام نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی نگذشته بود که به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که در مدت زمان بیستم اسفندماه 91تا دهم فروردین 92تعداد 50میلیون سفر در کشور انجام شده است. ارائه آمار 50میلیونی سفر از سوی منوچهر جهانیان در حالی صورت گرفت که تا سال گذشته آمار سفرها به 162میلیون سفر نیز رسیده بود. معاون گردشگری همچنین اعلام کرد که این میزان مسافرت در دنیا بی‌نظیر است.

آنطور که خبرگزاری مهر اعلام کرده است، بی‌نظیر خواندن آمارهای نوروزی توسط جهانیان از یک‌سو و اعلام نکردن مبنای به‌دست آوردن آمار 50میلیونی سفر از سوی دیگر زمینه را برای انتقادهای دیگر فعالان گردشگری به این نحوه دستیابی به آمارها فراهم می‌کند.

 

کد خبر 207460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز