همشهری آنلاین: روسیه و انگلیس درحالی به دنبال یک رویکرد درخصوص حل بحران سوریه هستند که وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد، شواهد مستدل و محکمی درخصوص استفاده رژیم دمشق از سلاح شیمیایی در دست است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در محل سکونت وی در ساحل دریای سیاه و چند روز پس از توافق دیپلمات‌های روس و آمریکایی درخصوص همکاری برای حل مساله درگیری‌های خونبار سوریه، دیدار کردند.

با این حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ورشو، لهستان تاکید کرد که مسکو به تکمیل قراردادهای خود مبنی بر ارسال سخت‌افزارهای نظامی به دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ادامه می‌دهد.

غرب و روسیه همواره درخصوص درگیری‌های سوریه با یکدیگر اختلافاتی داشته‌اند به طوری که آمریکا و اروپا، مسکو را به حمایت از اسد و فروش سلاح به وی متهم می‌کنند.

پوتین در اظهارات خود گفت که وی و کارون درخصوص گزینه‌های احتمالی و انجام اقداماتی مشترک برای دستیابی به صلح در سوریه پس از دوسال در این کشور به بحث پرداختند.

البته تاکنون هیچ توافق خاصی در این نشست حاصل نشده است.

پوتین پس از این مذاکرات گفت: من و کامرون درخصوص گزینه‌های احتمالی بر ای دستیابی به یک موقعیت مثبت در خصوص مساله سوریه و برداشتن گام‌های عملی به بحث پرداختیم، ما یک منفعت مشترک درخصوص سوریه داریم و آن توقف حملات و خشونت‌ها و ایجاد روندی برای راه حل صلح‌آمیز به منظور ابقای استقلال و تمامیت ارضی سوریه است.

کامرون نیز با اعلام اینکه هیچ مشکلی درخصوص این مساله وجود ندارد که لندن و مسکو در درگیری‌های سوریه نظرات مختلفی دارند، گفت: ما خواستار توقف عملیات نظامی، اجازه دادن به مردم سوریه برای انتخاب دولت و جلوگیری از رشد افراطی‌گرای هستند.

دیدار کامرون با پوتین پیش از ملاقات وی با باراک‌ اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در روز دوشنبه صورت گرفت.

این نشست همچنین به پوتین و نخست‌وزیر انگلیس امکان داد تا پیش از برگزاری نشست آتی گروه هشت در ایرلند شمالی و در تاریخ 17 و18 ماه ژوئن سال جاری میلادی به میزبانی کامرون، به تبادل دیدگاه‌ها و موقعیت‌ها بپردازند.

مذاکرت رهبران دو کشور انگلیس و روسیه در بحبوهه نگرانی‌هایی درخصوص ارسال موشک‌هایی پیشرفته سطح به هوا به دولت اسد برگزار شد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که فروش و ارسال چنین تسلیحاتی باعث بی‌ثباتی بالقوه در منطقه می‌شود.

در همین حال لاوروف، وزیر امور خارجه در روسیه در سفر به ورشو، لهستان که روز جمعه صورت گرفت، به صورت صریح ارسال سلاح‌های پیشرفته (سامانه موشکی اس 300) به سوریه را رد کرد و افزود، مسکو برنامه‌ای برای فروش این سلاح به سوریه ندارد.

کد خبر 213635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز