دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

زهرا سپیدنامه: آنها در کمال وفاداری پا به پای شما همه جا می‌آیند، از مترو یا اتوبوس گرفته تا محل کار آماده خدمتگزاری هستند. شما نیازی به خرید وسایل جانبی مثل موس و کیبورد و مانیتور ندارید.

این رایانه‌های کوچک و کم‌توقع، همه وسایل جانبی را در خودشان دارند. بله لپ‌تاپ‌ها را می‌گوییم که این روزها با اسم Notbook یا رایانه کیفی هم شناخته می‌شوند و ابعادشان به طور معمول حول و حوش 10 تا 17 اینچ است.

اما لپ‌تاپ خریدن هم راه و روشی دارد. هر رایانه کوچکی، همانی نیست که ما دنبالش می‌گردیم، لپ‌تاپ‌ها با انواع وزن‌ها و قیمت‌ها آن‌قدر متنوعند که آدم باید برای خریدشان یک راهنمای درست و حسابی داشته باشد.

معمولا آنچه یک لپ‌تاپ را از لپ‌تاپ دیگر متمایز می‌کند وزن و اندازه، سرعت پردازنده، مقدار حافظه، ظرفیت دیسک سخت، نوع درایو نوری، کارت گرافیک، میزان نگه داشتن شارژ باتری، خدمات جانبی و سیستم عامل است.

اندازه و وزن

به طور کلی، سایز لپ‌تاپ برای مصرف‌کننده خانگی که بخواهد هر از گاهی رایانه‌اش را جابه‌جا کند 1/ 14 تا 4/ 15 پیشنهاد می‌شود. شما با خرید لپ‌تاپ‌ سایز 1/ 14 تا 4/ 15 علاوه بر بهره‌مندی از دقت بالا در تصویر، از لپ‌تاپی با وزن مناسب برخوردار خواهید بود که جابه‌جایی راحتی دارند، استقبال مصرف‌کنندگان از این سایز لپ‌تاپ‌ها باعث شده تا در حال حاضر بیش از 80 درصد بازار ایران را لپ‌تاپ‌های 1/ 14 تا 4/ 15 بگیرند.

نیازی به گفتن نیست که اندازه و وزن لپ‌تاپ‌ با هم نسبت مستقیم دارند؛ تا 2 سال پیش در بازار لپ‌تاپ‌های چهارکیلویی هم پیدا می‌‌شد، اما حالا دیگر لپ‌تاپ‌ها هم وزن کم کرده‌اند.

سبک‌وزن‌ترین آنها در بازار از 220/ 1 کیلوگرم شروع می‌شود و به 8/3 کیلوگرم که لپ‌تاپ‌های سنگین وزن هستند، می‌رسد.

نوع و سرعت پردازنده

در سطح دنیا، دو کارخانه اصلی تولیدکننده پردازنده لپ‌تاپ وجود دارد؛ اینتل و AMD که البته بیشتر پردازنده‌های بازار اینتل هستند.

سرعت پردازنده‌ای که به کار می‌برید مهم است؛ چون سرعت رایانه شماست و البته این سرعت هم با قیمت رایانه‌تان نسبت مستقیم دارد.

البته زیاد جوش سرعت پردازنده‌تان را نخورید؛ چون هرقدر هم که حرفه‌ای باشید معمولاً یک پردازنده با سرعت متوسط 3/1 گیگاهرتز کار شما را راه می‌اندازد. اگر سرعت پردازنده شما پایین باشد، بالا بودن حافظه Cache پردازنده شما می‌تواند آن را جبران کند.

پردازنده لپ‌تاپ‌های فعلی

512 k، 1m، 2m و 4m است و هرقدر مقدار Cache بالاتر باشد، برای استفاده‌کننده حرفه‌ای مفیدتر است. یک آدم باتجربه ترجیح می‌دهد یک پردازنده 3/1 گیگاهرتزی یا 2m کش داشته باشد تا یک پردازنده 7/1 گیگاهرتزی با 1m Cache!

حافظه

هرچه Ram ( حافظه) رایانه شما بالاتر باشد، رایانه شما راحت‌تر می‌تواند دستوراتی را که از شما می‌گیرد، انجام دهد. خصوصاً اگر قرار است با رایانه‌تان کارهای گرافیکی یا برنامه‌نویسی کنید یا ید طولانی در بازی‌های رایانه‌ای دارید، Ram برای لپ‌تاپ شما از نان شب هم واجب‌تر است.

Ram در بازار از 512 مگابایت آغاز می‌شود، نهایت آن 2048 گیگابایت است. البته اکثر لپ‌تاپ‌ها قابلیت ارتقای Ram را دارند. پس لطفا اگر لپ‌تاپی با Ram پایین دلتان را برد، به عقلتان مراجعه کنید و در مورد قابلیت ارتقای Ram لپ‌تاپ موردنظر از او بپرسید.

برای مصرف‌کننده خانگی که فرزند نوجوان دارد با توجه به بالا رفتن سرعت بازی‌های رایانه‌ای  رم 1GB پیشنهاد می‌شود. البته رم‌ها  512  MB هم کار شما را راه می‌اندازد. برای حرفه‌ای‌ترها هم رقم‌های MBه1024ه(1GB) وMBه2048ه(2GB) پیشنهاد می‌شود.

در حال حاضر ظرفیت دیسک سخت در بازار از 60 گیگ آغاز می‌شود و به 200 گیگ می‌رسد و حتی بحث ظرفیت دیسک سخت مطرح می‌شود. تقسیم‌بندی استفاده‌کنندگان به معمولی و حرفه‌ای بی‌معنی است، اگر تنها جای نگهداری فیلم‌ها و موسیقی و مدارک و خلاصه همه خرده‌ریزهای‌تان دیسک سخت لپ‌تاپ بخت برگشته است، آن وقت 200GB ظرفیت دیسک سخت هم کارتان را راه نمی‌اندازد!

اما اگر آدم منطقی هستید که اطلاعات‌تان را جای دیگری ذخیره می‌کنید 60 یا 80 GB حافظه دیسک سخت برایتان کافی است. بعضی از دیسک سخت‌ها، دیسک‌ سخت‌هایی با سرعت بالا هستند.

یک علامت + کوچک روبه‌روی نامشان در فهرست قیمت فروشگاه‌ها می‌بینید، هیچ‌کس باور نمی‌کند این علامت پلاس کوچک چقدر در کارایی سیستم شما تأثیرگذار است؛ حتی خود فروشنده. البته این کارایی بالا در قیمت لپ‌تاپ شما  تأثیر جزیی هم دارد.

حافظه کارت گرافیک

اگر اهل انیمیشن، کارهای گرافیکی یا بازی‌های کامپیوتری هستید، کارت گرافیک برایتان بسیار اهمیت دارد. حافظه‌ کارت گرافیک یا VGA این روزها بین 128 تا 512 مگابایت است، ‌کارت گرافیک دو دسته‌اند؛ بعضی حافظه اشتراکی دارند و بعضی حافظه مخصوص به خود.

آنهایی که حافظه اختصاصی دارند که هیچ، حافظه‌شان مال خودشان است، مشکل آن دسته هستند که حافظه اشتراکی دارند. این کارت‌گرافیک‌های زرنگ حافظه را از Ram شما می‌دزدند و سرعت کامپیوتر شما را پایین می‌آورند.

سیستم عامل (OS)

به نظر بعضی از متخصصان، شاید OS مهم‌ترین دغدغه در انتخاب یک لپ‌تاپ باشد. گاهی اوقات در بازار به لپ‌تاپ‌های بسیار ارزان‌قیمت برمی‌خوریم. فکر می‌کنیم فرصت استثنایی پیدا کرده‌ایم و مغازه‌دار بیچاره حتماً چوب حراج به لپ‌تاپ نازنیش زده بدانید و آگاه باشید که بخش قابل توجهی از قیمت لپ‌تاپ‌ها قیمت سیستم عامل آنهاست.

البته هیچ لپ‌تاپی بدون سیستم عامل عرضه نمی‌شود و حداقل سیستم عامل DOS روی آنها نصب است، بعضی از لپ‌تاپ‌ها هم دارای سیستم عامل لینوکس هستند که یک سیستم عامل بسیار تخصصی ولی رایگان است و کار کردن با آن کار حضرت فیل است! لپ‌تاپ‌ها به طور معمول ویندوز Home Edition XP یا Propssional دارند.

علت ارزانی بیش از حد بعضی از لپ‌تاپ‌ها ارایه آنها با سیستم عامل Dos یا لینوکس است و شما مجبورید به عنوان یک کاربر معمولی با هزار تومان یک ویندوز معمولی قفل شکسته که روی بیشتر رایانه‌های ایرانی نصب است، بخرید و روی رایانه‌تان نصب کنید و با نصب این ویندوز قفل شکسته شما برای نصب نرم‌افزارهای جدید مثل Office 2007، مدیا پلیر 88 و... یا به روز کردن ویندوزتان به مشکل اساسی برمی‌خورید.

سیستم عامل Windows Wista هم وارد بازار شده که البته لپ‌تاپ‌هایی که افتخار میزبانی این Windows را دارند، حداقل 100 هزار تومان گران‌تر از لپ‌تاپ‌هایی با Windows XP هستند.

برگرفته از همشهری خانواده

کد خبر 21410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز