سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

المیرا صدیقی: ماجرای جنجال‌برانگیز اهدای لپ‌تاپ‌های کوچک و ارزان قیمت به بچه مدرسه‌ای‌های کشورهای فقیر، با ادعای جدید مدیر این پروژه شکل جدیدی به خود گرفته است.

نیکلاس نگروپونته که سال‌ها قبل مدیر موسسه تکنولوژی ماساچوست بوده و اکنون مدیریت مؤسسه خیریه «لپ‌تاپ 100 دلاری» در آمریکا را بر عهده دارد، اخیراً عنوان کرد که لپ‌تاپ‌های در نظر گرفته شده قیمتی بالاتر از 100 دلار خواهند داشت و تقریباً 175 دلار ارزش گذاری خواهند شد.

این در حالی است که کشورهای بسیاری از جمله، اروگوئه، برزیل، پاکستان، نیجریه و لیبی برای گرفتن این رایانه‌های کوچک آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و اکنون با بالا رفتن هزینه تولید این رایانه‌ها مشخص نیست آنها چه عکس‌العملی نشان خواهند داد.

از سوی دیگر تا زمانی که حداقل 3 میلیون از این رایانه‌ها به فروش نرود نمی‌توان تولید انبوه آن را آغاز کرد.

البته آقای نگروپونته که هنگام بیان این خبر به نظر نگران نمی‌رسید، با عنوان این‌که کشورهای دیگری همچون روسیه و پرو از این رایانه‌ها درخواست کرده‌اند ابراز امیدواری کرد که با وجود افزایش قیمت، خط تولید آنها تا مهر آغاز به کار کند.

لپ‌تاپ‌های 100 دلاری سابق و 175 دلاری فعلی که «اکس- او» نام دارند، با کمترین مقدار برق کار می‌کنند و صفحه نمایشگری دارند که هر کسی می‌تواند چه در داخل ساختمان و چه زمانی که در آفتاب شدید نشسته از آن استفاده کند.

در ساخت این دستگاه‌ها که با همکاری کمپانی بزرگ مایکروسافت صورت می‌گیرد ویندوز «اکس پی» به کار گرفته شده است.

در مورد این رایانه‌ها و تولید آنها با قیمت پائین عکس‌العمل‌های بسیاری وجود داشته است. بیل گیتس رئیس کمپانی مایکروسافت با وجود آنکه در مورد این رایانه‌های کوچک اظهار نظری نکرده بود، چندی پیش آنها را رایانه‌های «نه چندان کامل» خواند.

کمپانی اینتل نیز با تولید رایانه‌های ارزان با حدود 400 دلار قیمت، برای دانش آموزان در کشورهای فقیر قصد دارد تا بازار را زودتر از تولید اکس-او در دست بگیرد.

در آمریکا نیز تاکنون چند شهردار ایالات مختلف برای خریداری کردن اکس-او با نگروپونته تماس گرفته‌اند که از جمله آنها شهردار سابق ماساچوست است که چندی پیش برای خرید آنها ابراز تمایل کرد.

گرچه نگروپونته عنوان کرده که این رایانه‌ها برای داخل آمریکا کارایی نخواهند داشت، اما شاید هم با بیشتر شدن تعداد  ایالت‌های خواهان این رایانه‌ها استراتژی این موسسه خیّریه برای فروش در آمریکا نیز تغییر کند.

کد خبر 20961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز