چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: مذاکرات دوجانبه و چند‌جانبه برای ترانزیت گاز ایران به اروپا جدی شده‌است.

به گزارش همشهری، اخیرا مقامات ایرانی و ترک مذاکراتی جدی برای ترانزیت سالانه 2میلیارد مترمکعب گاز به اروپا انجام داده‌اند که به توافقات اولیه در این زمینه دست پیدا کرده‌اند. جواد اوجی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به انجام مذاکرات متعدد گازی با شرکت‌های مختلف اروپایی برای صادرات و یا ترانزیت گاز طبیعی گفت: پس از اخذ مجوز از دولت ترکیه، مذاکرات جدیدی با این کشور برای تعیین حق ترانزیت گاز طبیعی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه مطابق با مذاکرات انجام شده ایران گاز خود را برای صدور به کشورهای اروپایی متقاضی در نقطه مرزی تحویل ترکیه خواهد داد، اظهار داشت: این گاز از خاک ترکیه به کشورهای اروپایی متقاضی تحویل داده خواهد شد. معاون وزیر نفت درباره حجم اولیه ترانزیت گاز به ترکیه هم توضیح داد: فعلا مذاکراتی برای ترانزیت سالانه 2میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه انجام شده است. اروپا در سال‌های اخیر تلاش دارد وابستگی خود به گاز روسیه را از طریق متنوع‌کردن منابع تأمین گاز کاهش دهد.

ایران با توجه به دراختیار داشتن دومین ذخایر گاز دنیا، در اولویت کشورهای اروپایی است و اخیرا در این رابطه با محوریت ترکیه طرح نابوکو برای انتقال گاز خاورمیانه به‌ویژه ایران به اروپا در دستور کار قرار گرفت. اگرچه تحریم‌های اخیر مانع از جدی شدن این طرح شده اما به‌نظر می‌رسد طرح نابوکو بدون گاز ایران قابلیت اجرایی ندارد.

 

کد خبر 214455
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز