همشهری آنلاین: استاد حوزه و دانشگاه، رأی فقط برای خدا را موجب برکت دانست و عمل به «تَقُومُوا لِلَّهِ» را به عنوان رمز موفقیت یاد کرد و گفت: حتی کشته شدن در راه خدا اگر برای غیر خدا باشد شهادت محسوب نمی‌شود، در انتخابی هم که اخلاص نباشد هیچ اجری نخواهد بود.

علرضا پناهیان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم گرامیداشت سالگرد شهدای 15 خرداد، امروز صبح، چهارشنبه 15 خردادماه با شرکت انبوه مردم در مهدیه تهران برگزار شد.

در این مراسم که مقارن با 25 ماه رجب، سالروز شهادت مظلومانه حضرت موسی بن جعفر امام کاظم(ع) برگزار شد، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، گروه بین المللی همخوانی، همسرایی و تواشیح «طه» قطعه ای در رثای آن امام همام اجرا کردند و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی به تشریح عظمت روحی، شکوه معنوی و صفای باطن رهبر کبیر انقلاب اسلامی پرداخت.

وی در تشریح اولین اطلاعیه امام خمینی(ره) گفت: برخلاف تصور عموم، اولین اعلامیه امام راحل در دهه 40 صادر نشده است بلکه سال ها پیش از آن امام(ره) با استناد به آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ... : بگو من فقط به شما یک اندرز مى‏دهم که دو دو و به تنهایى براى خدا به پا خیزید» (سوره سبأ، آیه 46) با خلوص نیت و اعتماد به نفسی که معلول اعتماد به خدا بود، مردم را به قیام برای او دعوت می کند.

حجت الاسلام پناهیان در توضیح شرایط جامعه در زمان این اعلامیه خاطرنشان کرد: در سال 42 و حتی سال 57 هیچ کس تصور نمی کرد بتوان شاه را از جایش تکان داد آن وقت امام سال ها پیش از 15 خرداد، در حالی که سکوت مطلق جامعه را فرا گرفته بود مردم را دعوت به قیام برای خدا می کند که اثر خود را بیش از یک دهه بعد در چنین روزی که امام را آن را الی الابد عزای عمومی اعلام می کند، نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه راز جاودانگی روز 15 خرداد و نیز خود امام راحل را باید در همین اعلامیه جستجو کرد به متن آن در جلد اول صحیفه اشاره کرد و گفت: امام در این اعلامیه به پشتوانه آیه 46 سوره مبارکه سبأ با ذکر مثال از غلبه انبیای الهی بر طاغوت های زمان خود از آنجا که خود به کلام خدا ایمان دارد همگان را به قیام فراخوانده است.

استاد حوزه و دانشگاه، ایمان امام امت به وعده های الهی را ایمان تفصیلی برشمرد و اظهار کرد: امام(ره) برخلاف ما که ایمانمان اجمالی است ایمان تفصیلی به خدا و وعده اش دارد و مانند ما به واقعیت های مادی هم ردیف این وعده نمی نگرد یعنی فرمان خدا را گرفته و دیگر به هیچ چیز وقعی نمی نهد تا نهایتاً خود و ملت خود را تبدیل به قدرت می کند.

وی افزود: امام(ره) که خود به مفاد اعلامیه اش عمل کرد، می گوید از شاه نترسید، شاه که در مقابل فرعونی که خدا او را غرق کرد، چیزی نیست، تک تک یا دو به دو برای خدا قیام کنید.

حجت الاسلام پناهیان با یادآوری تعابیر بی سابقه و منحصر به فردی که امام خمینی(ره) در مورد قیام 15 خرداد به کار بردند گفت: مردم در آن روز، صرفاً برای دفاع از نایب امام زمان خود به خیابان آمدند و شعار یا مرگ یا خمینی سر دادند و هیچ اسمی از استقلال وطن و آزادی و نفت و ... نبود هرچند مبارزه برای آن ها هم مقدس است اما رمز جاودانگی 15 خرداد قیام برای دفاع از شخص ولی خداست.

وی سایر شهدای نهضت اسلامی را ثمره شهدای 15 خرداد عنوان کرد و تصریح کرد: شهدای این روز با علم به اینکه «چون صد آمد نود هم پیش ماست» با اخلاص کامل به دفاع از نایب امام زمان(عج) پرداختند و از آنجا که در حدیث داریم «الاخلاص غایة الدین» جاودانه شدند.

خطیب مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالروز قیام 15 خرداد در تبیین بیشتر جایگاه اخلاص در دین با اشاره به آیه شریفه «قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ: بگو در حقیقت نماز من و [سایر] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانیان است» (سوره انعام، آیه 162) گفت: این آیه بیان گر ارزش نماز، لحظه لحظه زندگی و مرگ برای خداست؛ پیامبر اسلام(ص) به ابوذر وصیت می کند که برای هر نفسش برنامه داشته باشد، البته سخت است اما اگر دقت شود همه اجزای زندگی امان برای خدا می شود.

وی مفهوم اخلاص را در دین بسیار فراگیر دانست و با تأکید بر عدم قبولی اعمال در صورت فقدان اخلاص بیان کرد: اولین جنگ تاریخ بشر بر سر اخلاص بود زیرا خدا قربانی حضرت هابیل(ع) را که مخلصانه عرضه شده بود پذیرفت اما قربانی قابیل را قبول نکرد که موجب رشک او گشته و قاتل برادرش شد.

حجت الاسلام پناهیان کار خوب برای غیر خدا را نه تنها مستحق پاداش ندانست بلکه آن را موجب مجازات نیز معرفی کرد و گفت: به عنوان مثال اگر در انتخاب همسر، گزینه غیر مؤمن را به خاطر ثروت پدرش یا زیبایی چهره به گزینه مؤمن اما فقیر از نظر مالی یا نازیبا ترجیح دهیم، خدا از زاویه همان ثروت و زیبایی، انسان را مجازات می کند.

وی در ادامه، معیشت، آب و نان و مشارکت مردم را دغدغه های کم اهمیت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دانست و خاطرنشان کرد: خداوند خودش عزت اسلام و مسلمین را حفظ می کند و حتی در این مسیر، کاری می کند که منافقین هم به خدمت اسلام در می آیند مانند سال 57 که کمونیست ها به جمع تظاهرکنندگان مسلمان پیوستند، البته باید توجه داشت که بخش اصیل تظاهرکنندگان انقلاب اسلامی از همین مهدیه تهران با خطابه ها و روضه های شهید کافی به راه می افتادند.

استاد حوزه و دانشگاه، رأی فقط برای خدا را موجب برکت دانست و در تبیین اهمیت اخلاص گفت: حتی کشته شدن در راه خدا اگر برای غیر خدا باشد شهادت محسوب نمی شود، در انتخابی هم که اخلاص نباشد هیچ اجری نخواهد بود.

وی از عمل به «تَقُومُوا لِلَّهِ» را به عنوان رمز موفقیت یاد کرد و افزود: دعوت مردم به شریک کردن خدا در نیت ها دعوت به حداقل هاست که مناسب افراد سطح پایین است اما امروز در سالگرد آغاز نهضت امام خمینی(ره) و شهادت جد اعلای او امام کاظم(ع) باید صحبت از حداکثر ها کرد یعنی فقط خدا را در نظر گرفت.

حجت الاسلام پناهیان نیت حداقلی و حداکثری را دو مرحله ابتدایی اخلاص برشمرد و گفت: در مرحله نهایی اخلاص، انسان به جایی می رسد که طلب مرگ در راه خدا می کند.

وی در پایان با گرامی داشتن یاد و خاطره مجاهدت ها، منابر و روضه های روشنگرانه شهید حجت الاسلام والمسلمین کافی به اهتمام امام خمینی(ره) بر حفظ روضه اهل بیت(ع) اشاره کرد و اظهار کرد: امام به قدری بر روی روضه تأکید داشت که می فرمود: «منبرها را هم روضه ها حفظ کرده است».

بخش پایانی مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالروز قیام 15 خرداد، اجرای برنامه نوحه خوانی و سینه زنی توسط مداح اهل بیت(ع) بود.

کد خبر 217577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز