جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از حدود 2هفته اعتراض‌ کم‌سابقه در ترکیه، دولت این کشور موافقت کرد طرح ساخت‌وساز پارک گزی در میدان تقسیم استانبول را که مورد مخالفت معترضان است، تا صدور حکم دادگاه به حال تعلیق درآورد.

اردوغان

پیش‌تر نخست‌وزیر اعلام کرده بود این طرح بدون توقف اجرا می‌شود، اما حالا به‌نظر می‌رسد دولت با دادن امتیاز به معترضان، می‌کوشد بر این اعتراض‌ها نقطه پایان گذارد. به گزارش خبرگزاری‌ها، گروهی از معترضان که به نمایندگی از گروه همبستگی تقسیم پنجشنبه شب با رجب طیب اردوغان دیدار کردند، گفتند نخست‌وزیر موافقت کرده است تا صدور حکم دادگاه درباره طرح ساخت مرکز خرید در پارک گزی نزدیک میدان تقسیم در استانبول، این طرح را به تأخیر بیندازد.

اردوغان روز پنجشنبه اعلام کرده بود کاسه صبرش لبریز شده است و به معترضان اخطار کرده بود پارک گزی را ترک کنند، اما به‌نظر می‌رسد پایداری معترضان باعث عقب‌نشینی دولت شده است. به گفته نمایندگان معترضان، اردوغان قول داد حکم دادگاه را در این‌باره بپذیرد و اگر دادگاه به نفع دولت حکم کرد، درباره این طرح ساخت‌وساز در استانبول همه‌پرسی برگزار کند.

تایفون قهرمان از نمایندگان معترضان گفت نخست‌وزیر خاطرنشان کرد اگر مردم به باقی‌ماندن این محل به شکل پارک رأی دادند، وی به آن گردن خواهد گذاشت. حسین جلیک معاون حزب عدالت و توسعه که در این دیدار حضور داشت، گفت فضای نشست مثبت بوده است، اما بر موضع اردوغان تأکید کرد که معترضان باید پارک گزی را ترک کنند.

اگر معترضان پارک گزی این پیشنهاد را بپذیرند، این امر می‌تواند به حدود 2هفته اعتراض که در مواردی به خشونت گرایید و به وجهه دولت اردوغان در صحنه بین‌المللی لطمه زد، پایان دهد. بسیاری از معترضان نسبت به طرح برگزاری همه‌پرسی تردید دارند و می‌گویند از زمانی که اردوغان بر رسانه‌ها مسلط است، رأی‌گیری منصفانه انجام نمی‌شود. برخی دیگر هم به قوه قضاییه بدبین هستند. دولت ترکیه قصد دارد نمونه پادگان دوران عثمانی را در پارک گزی بسازد و آن را به مرکز خرید تبدیل کند.

پلیس استانبول در ابتدا کوشید معترضان را سرکوب کند، اما با گسترش غیرمنتظره و مقاومت آنان روبه‌رو شد و تصمیم گرفت عقب بنشیند. عده زیادی از معترضان به سبک خیزش‌های کشورهای عربی در این پارک مستقر شدند و از ترک محل خودداری می‌کردند. در ابتدا معترضان صرفاً به ساخته شدن این مرکز خرید در پارک اعتراض داشتند، اما پس از برخورد پلیس، این حرکت به آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه گسترش یافت و به مخالفت‌ با سیاست‌های داخلی و خارجی اردوغان بدل شد.

گسترش دامنه اعتراض حزب حاکم عدالت و توسعه که خود را الگوی موفق دمکراسی اسلامی می‌دانست، غافلگیر کرد. مقامات دولتی ازجمله اردوغان، عبدالله گل رئیس‌جمهور و احمد داوود اوغلو وزیر خارجه بارها از معترضان خواستند به اقدام خود پایان دهند. این در حالی بود که مقامات اتحادیه اروپا ازجمله کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی این اتحادیه از آنکارا خواست در برخورد با معترضان، موازین اروپایی را رعایت کند. در جریان این ناآرامی‌ها، دست‌کم 3نفر ازجمله یک مأمور پلیس کشته و حدود 5هزار نفر زخمی شدند.

کد خبر 218783
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز