یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حتی وعده توقف موقت ساخت‌وساز در پارک گزی و تلاش رجب طیب اردوغان در مذاکره با معترضان هم نتوانست آتش اعتراض‌ها را در ترکیه خاموش کند و با حمله نیروهای پلیس ضد‌شورش بار دیگر این کشور شاهد یک درگیری گسترده بود.

ترکیه

مقام‌های دولت ترکیه با متوقف نشدن اعتراض‌ها و با حضور گسترده نیروهای امنیتی در میدان تقسیم اعلام کرده‌اند که هر کسی در این میدان باقی بماند تروریست خواهد بود. معترضان ترکیه برای ادامه حرکت اعتراضی خود در پارک گزی ماندند و چند ساعت بعد از هشدار اردوغان، حمله نیروهای امنیتی برای تخلیه این پارک باعث یک درگیری تمام‌عیار شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ناآرامی‌های شنبه شب از زمان آغاز تحصن در پارک (١٨ روز پیش) یکی از بدترین شب‌ها بوده است. نیروهای پلیس ضد‌شورش برای خارج کردن معترضان از شلیک گسترده گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و ماشین‌های آبپاش استفاده کردند تا رجب طیب اردوغان نشان دهد که هشدارش جدی بوده است. هر چند معترضان با حمله همه‌جانبه نیروهای امنیتی پارک را ترک کردند، در اطراف پارک آتش روشن کردند و با درست‌کردن سنگر به مقاومت در برابر نیروهای پلیس پرداختند.

نیروهای پلیس همچنین پل‌های متصل‌کننده بخش‌های اروپایی و آسیایی استانبول را بستند تا مانع از رسیدن معترضان به میدان تقسیم شوند. با وجود این گزارش‌ها نشان می‌دهد درگیری‌ها تا صبح روز گذشته هم در اطرف میدان تقسیم ادامه داشته است. روز گذشته اما بولدوزرها به این میدان نمادین اعتراض‌های مردم ترکیه و پارک گزی آمدند و همه موانع و چادرهای معترضان را جمع کردند.

همچنین صدها نفر از نیروهای پلیس ضد‌شورش صبح روز گذشته میدان تقسیم را محاصره کردند تا به هر شکلی مانع از جمع‌شدن دوباره معترضان شوند. این در حالی است که دولت اردوغان اعلام کرده از این به بعد هر معترضی که وارد میدان تقسیم شود به‌عنوان یک تروریست شناخته می‌شود. وزیر اتحادیه اروپای کابینه اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: از این پس نیروهای امنیتی هر کسی که در میدان تقسیم باقی بماند را به‌عنوان حامی و عضو سازمان‌های تروریستی می‌شناسند.

معترضان با «وحشیانه» خواندن حمله نیروهای پلیس اعلام کرده‌اند که ده‌ها نفر در خشونت نیروهای پلیس مجروح شده و تعداد بسیار زیادی بازداشت شده‌اند. روزنامه حریت گزارش داده که کلودیا راث، معاون حزب سبز آلمان هم که در استانبول حضور داشته با شلیک گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شده است. به گفته معترضان، نیروهای پلیس درحالی‌که زنان و کودکان در پارک بودند اقدام به شلیک گلوله‌های پلاستیکی و استفاده از تفنگ‌های ساچمه‌ای کرده‌اند.

در بیانیه معترضان با تأکید بر اینکه دولت مسئول این خشونت‌ها به‌حساب می‌آید آمده است که اردوغان باید حملات وحشیانه به معترضان را متوقف کند. با وجود این سخنگوی حزب عدالت و توسعه از این حمله دفاع و آن را لازم خوانده است. همزمان با درگیری‌ها در اطراف پارک گزی، در آنکارا پایتخت ترکیه هزاران نفر از مردم در حمایت از معترضان استانبول به خیابان‌ها ریختند.

کنفدراسیون اتحادیه‌های صنفی کارکنان بخش عمومی ترکیه هم گفته است که امروز اعلام اعتصاب می‌کند تا در کنار معترضان باشد. حمله به پارک گزی چند ساعت پس از آن انجام شد که اردوغان در تجمع هواداران خود در پایتخت حاضر شد و سخنرانی کرد.

او در سخنرانی خود گفت: میدان تقسیم باید تخلیه شود درغیر این صورت نیروهای امنیتی کشور می‌دانند چطور آن را خالی کنند. رجب طیب اردوغان با رؤیای آرام شدن ناآرامی‌های ترکیه اعلام کرد که درباره طرح ساخت مجتمع تجاری در پارک گزی که جرقه اولیه اعتراض‌ها را زد یک همه‌پرسی در استانبول برگزار می‌کند. سخنگوی دولت ترکیه هم گفته است که این طرح به‌طور موقت تا زمانی که دادگاه درباره قانونی بودن یا نبودن آن حکم دهد، متوقف می‌شود. معترضان ترکیه اما با خشونت‌هایی که کشته شدن حداقل ۴ نفر و زخمی شدن بیش از ۵ هزار نفر را به‌دنبال داشته اعلام کرده‌اند که خواسته‌های آنان فراتر از یک اعتراض زیست‌محیطی است. شعار معترضان مدت‌هاست که دیگر «استعفای اردوغان» است.

کد خبر 219156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز