همشهری آنلاین: دولت افغانستان از واشنگتن به خاطر برگزاری مذاکرات صلح جنجال برانگیز با شبه نظامیان طالبان در قطر، توضیح خواسته است.

افغانستان

به گزارش پرس تی وی، جانان موسی زای سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز یکشنبه (۲ تیر) درباره روند برگزاری مذاکرات تحت امر امریکا با گروه طالبان در قطر، به شدت ابراز نگرانی کرد.

موسی زای در جمع خبرنگاران کابل گفت: «دولت افغانستان همچنان به طور کامل بر روند مذاکرات صلح با مخالفان مسلح از جمله طالبان براساس شرایط محدود و اصول و تضمین هایی که تعیین شده، متعهد است.»

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح می‌شود که نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان برای برگزاری مذاکرات با گروه شبه نظامی طالبان وارد شهر دوحه پایتخت قطر شد.

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا پس از ضعف و شکست ماه های اخیر نیروهای تحت فرمان امریکا در مقابل شبه نظامیان در مناطق مختلف افغانستان، از مذاکرات صلح با طالبان استقبال کرده است.

در همین حال مقامات ارشد دولت پاکستان نیز از برگزاری مذاکره میان طالبان و امریکا در دوحه قطر استقبال کرده است اما دولت افغانستان درباره این مذاکرات به شدت ابراز نگرانی کرده است.

وزارت امور خارجه افغانستان همچنین روز پنج شنبه (۳۰ خرداد) با انتشار بیانیه ای، خشم و انزجار کابل را از آغاز بکار دفتر طالبان در قطر ابراز داشت.

این بیانیه می‌افزاید: «شرایطی که این دفتر راه اندازی شد، نقض آشکار اصول و مفاد مورد توافق ما با دولت امریکا بوده است.»

مقامات ارشد دولت کابل می‌گویند این اقدام در تناقض با تضمین های امنیتی امریکا است و خاطر نشان کردند که شبه نظامیان طالبان قادر خواهند بود تا از این دفتر برای تامین بودجه و هزینه های خود در افغانستان بهره گیرند.

در همین راستا دولت کابل مذاکرات استراتژیک با واشنگتن به منظور بررسی ماهیت حضور امریکا پس از خروج نیروهای نظامی خارجی در سال ۲۰۱۴ را به حال تعلیق در آورده است.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان نیز اعلام کرده است که دولتش تا زمانی که مذاکرات با طالبان به ریاست دولت افغانستان برگزار نشود، به هیچ یک از مذاکرات امریکا با طالبان نمی‌پیوندد.

همچنین شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده است که هیچ یک از اعضای این شورا برای مذاکره با طالبان به دوحه نخواهند رفت.

امریکا و متحدانش به عنوان بخشی از جنگ به اصطلاح علیه تروریسم، در سال ۲۰۰۱ به افغانستان لشکرکشی کردند. در این حمله طالبان از قدرت به زیر کشیده شد اما پس از یازده سال، همچنان بی ثباتی و ناامنی در سراسر افغانستان موج می‌زند.

کد خبر 220100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز