همشهری آنلاین: اعضای خانواده ۱۶ روستایی افغان که توسط یک سرباز امریکایی کشته شدند پس از اطلاع از رای دادگاه که وی را به مجازات اعدام محکوم نکرده بود خشم خود را از این حکم ابراز کرده‌اند.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی، خانواده بازماندگان این حادثه که برای ادای شهادت بر ضد گروهبان دوم رابرت بیلز حدود ۷ هزار مایل راه پیموده بودند روز جمعه (۱ شهریور) از هیات منصفه نظامی که این سرباز را به حبس ابد بدون امکان برخورداری از عفو مشروط محکوم کرد به شدت ابراز نارضایتی کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از حاجی محمد وزیر که در این حادثه ۱۱ عضو خانواده خود را از دست داد اعلام کرد :«ما می‌خواستیم که این قاتل اعدام شود.»

وی افزود :«ما این همه راه از افغانستان آمدیم که ببینیم آیا عدالت اجرا می‌شود. اما عدالت به شیوه امریکایی اجرا شد نه به روش ما.»

حاجی محمد وزیر تاکید کرد :«وی تنها به حبس ابد بدون عفو مشروط محکوم شد اما من در اینجا از امریکایی‌ها می‌پرسم اگر کسی نیمه شب به منزل شما وارد شود و پس از کشتن ۱۱ نفر از اعضای خانواده‌تان تلاش کند اجساد آنها را بسوزاند شما برای چنین فردی چه نوع مجازاتی در نظر می‌گیرید؟»

حاجی محمد نعیم که در این حادثه از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفت نیز گفت :«من دیدم که مادر وی در حال گریه کردن بود اما وی دست‌کم توانست پسرش را ببیند. ما چه؟ اعضای خانواده ما در واقع زیر خروارها خاک مدفون شدند.»

هیات منصفه ۶ نفره این تصمیم را در روز جمعه پس از کمتر از ۲ ساعت بحث و مشورت صادر کرد.

یک سرهنگ نیز حکم صادره را در اتاقی که مملو از خانواده و دوستان بیلز و بازماندگان این آدمکشی بود قرائت کرد.

بیلز در ماه ژوئن به جرم خود اعتراف کرد تا از صدور حکم اعدام برای خود جلوگیری کند.

این سرباز ۴۰ ساله امریکایی در ماه مارس ۲۰۱۲ به ۲ روستا در منطقه پنجوای در ولایت قندهار افغانستان حمله کرد و ۱۶ نفر را که اغلب زن و کودک بودند به قتل رساند.

این قتل عام به بروز اعتراضات متعدد در افغانستان منجر شد و امریکا را به توقف موقت عملیات‌های جنگی در این کشور جنگ زده وادار کرد.

کد خبر 228356
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز