گروه ادب و هنر: کمتر از یک‌ماه دیگر دولت یازدهم سرکار می‌آید و به‌نظر می‌رسد که این زمان اندک برای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهترین وقت است که طرح‌های‌ نیمه تمام خود را به پایان ببرند.


از جمله طرح‌های نیمه‌تمام، اداره تئاتر و خانه تئاتر عروسکی است. حمید شاه‌آبادی در آخرین جلسه مطبوعاتی خود در دولت دهم اعلام کرد که دیگر رسانه‌ها ماجرای ساختمان اداره تئاتر را از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری نکنند چرا که این ساختمان در اختیار معاونت هنری نیست بلکه در اختیار معاونت مالی است اما او در تازه‌ترین صحبت‌های خود با شادی بسیار اعلام کرده‌است که عملیات بازسازی این مرکز به‌زودی شروع می‌شود.

26 فرودین‌ماه سیدمحمد حسینی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فقدان ‌بودجه برای بازسازی اداره تئاتر گفت: باید برای این بازسازی اعتبار داشته باشیم، نمی‌توانیم اعتبار برنامه دیگر را به بازسازی اداره تئاتر اختصاص دهیم. همه می‌دانیم که سال 91اعتبارات محدود و تنها به پروژه‌های مهر ماندگار منتهی شد. باید اعتبار مخصوص یک پروژه باشد لذا ما این موانع را برسر راه داریم.

چند‌ماه قبل‌تر یعنی در 16اردیبهشت‌ماه معاون هنری در نشست خبری خود کلاف سردرگم اداره تئاتر را با این جمله باز کرد: متأسف هستم که تاکنون اتفاق مناسبی برای این محل رخ نداده و بار مالی زیادی به معاونت هنری تحمیل شده است. اما من برای راه‌اندازی دوباره اداره تئاتر تلاشم را کرده‌ام و امیدوار هستم با توجه به دستور وزیر مبنی بر حل مشکل اداره تئاتر تا پایان دولت، وضعیت این محل مشخص شود. پس از گذشت 4‌ماه از حرف وزیر به‌نظر می‌رسد که اعتبار بازسازی اداره تئاتر که بیش از 2سال است نیمه‌کاره رها شده، تأمین شد. شاه‌آبادی در 11تیرماه در جلسه‌ای که تنها چند خبرنگار حضور داشتند، اعلام کرد که به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتباری تأمین شده است و هفته آینده عملیات بازسازی آغاز می‌شود.

از گفته معاون هنری در جمع خبرنگارانی که از سوی روابط عمومی معاونت هنری انتخاب شده‌اند اینطور برمی‌آید که طبق دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازسازی اداره تئاتر مجددا به معاونت هنری سپرده شده‌است. گره کور اداره تئاتر هر بار توسط مدیران وزارت ارشاد به سمت و سوی مختلف افتاد به‌طوری که باز‌کردن آن ممکن نشد. زمانی از عدم‌همکاری شهرداری منطقه 11صبحت کردند و زمان دیگر مشخص شد که سند اداره تئاتر موجود نیست. گرچه پیش از این هم ساخت‌وساز توسط این معاونت پیگیری می‌شد؛ پیگیری‌ای که شاه‌آبادی از آن به‌عنوان تحمیل بار مالی زیاد بر معاونت هنری نام برده است و در نهایت پس از گذشت 2سال از بلاتکلیفی اداره تئاتر مسئولیت بازسازی بر‌گردن معاونت دیگر این وزارتخانه نهاده شد، اما معاون هنری در آخرین نظر خود اعلام کرد: قبلا مقاومتی بود که معاونت هنری خودش در این‌باره اقدام نکند اما حالا با دستور وزیر این مسئله به معاونت بازگشت داده شد.

ساختمان کناری معاونت هنری در خیابان شهریار مدتی است در حال ساخت‌وساز و اضافه شدن به مجموعه معاونت هنری است. به‌نظر می‌رسد برای ختم به خیر شدن ماجرا بخشی از این ساختمان به خانه عروسکی اختصاص داده‌شده است. در همین جلسه اعلام شد که خانه تئاتر عروسکی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. یک سال از سرگردانی اهالی نمایش عروسکی برای خانه‌دارشدن می‌گذرد؛ پس از وعده‌ای که در تیرماه سال گذشته و درچهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی داده شد، معاون امور هنری عدم‌تحقق این امر را افزایش قیمت املاک اعلام کرد. سرانجام با این وعده که بخشی از ملک مجاور معاونت هنری که توسط مؤسسه توسعه هنرهای معاصر خریداری شده، به تئاتر عروسکی اختصاص خواهد یافت به سرگردانی اهالی تئاتر عروسکی پایان داده شد. با اینکه تا پایان دولت دهم کمتر از یک‌ماه مانده است اما حمید شاه‌آبادی وعده افتتاح این سالن را تا پایان شهریور می‌دهد.

اما این دو، تمام وعده‌های انجام‌نشده این معاونت نیست، تئاتر در خانه، تئاتر سیار، تشکیل سازمان تئاتر، خانه نمایش 2 و چندین وعده دیگر که یا در نیمه‌های راه مسکوت مانده یا هرگز شکل نگرفته‌است. باید امیدوار بود که معاونت هنری در این مدت کم بتواند این خانه عروسکی و اداره تئاتر را سر و سامان بدهد تا به گفته حمید شاه‌آبادی دوستان نگویند یک خرابه به ما تحویل دادند.

کد خبر 222090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز