گروه دانش و سلامت: اظهارات اخیر وزیر بهداشت در برنامه پایش شبکه اول سیما، بازتاب گسترده‌ای در میان مردم و صاحب‌نظران داشت.

دارو

دکتر طریقت‌منفرد با بیان این مطلب که ظرف منابع مالی نظام سلامت کشورمان سوراخ است، گفته بود: مشکل ما پول نیست چون اگر ۱۰۰هزار میلیارد تومان هم در این شرایط خرج شود بازهم مردم راضی نخواهند بود؛ بنابراین، منابع باید مدیریت شود. به گفته وی ۶۰درصد هزینه‌های درمان را مردم از جیب پرداخت می‌کنند.

دکتر سیامک مره‌صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه درگفت‌وگو با همشهری گفت: به فرض اینکه حرف‌های ایشان درست باشد، این وضعیت نتیجه تصمیمات چه‌کسی است؟ چه‌کسی باید بر وضعیت موجود نظارت داشته باشد که کسی از مردم پول بیشتری نگیرد و هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت نشود؟ متأسفانه رفتارها و سخنان وزیر بهداشت براساس مدیریت سیستم‌های بهداشتی و درمانی نیست.

خودشان در مصاحبه گفته‌اند که سازمان‌های بیمه به دولت بدهکارند اگر این بدهکاری مهم نیست پس برای چه می‌گویند که مشکلات سلامت و وزارت بهداشت کمبود پول نیست؟ اگر مشکل کمبود اعتبار نیست مشکل داروخانه‌های کشور را حل کنند. خیلی وقت‌ها حرف‌های وزیر بهداشت صدر و ذیلش با هم همخوانی ندارد. ایشان در این مدت صحبت از پروژه‌هایی کرده‌اند که در همان شروع، عقب‌نشینی کرده‌اند مثل اجرای پزشک خانواده در تهران که گفته شد به‌دلیل همکاری‌نکردن بیمه‌ها بوده که از اجرای آن سر باز زده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه سلامت در مورد اقداماتی که وزیر در مدت باقیمانده از تصدی خود باید انجام دهد، گفت: به‌نظرم وزیر به جای این صحبت‌ها بهتر است به مسائل و مشکلات دارو، درمان و بهداشت بپردازند. کمیسیون بهداشت به تازگی به وزیر نامه‌ای داده و درخواست کرده است در دوره کوتاه‌مدت به‌جای استراتژی‌دادن به حل مشکلات روزمره وزارت بهداشت بپردازد.
وزیر بهداشت در ابتدای حضور خود در وزارت بهداشت در این سمت در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان مشکلات نظام درمان را درمدت 6‌ ماه برطرف کرد گفته بود که در 6 دقیقه هم می‌توان معجزه کرد. عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت:

کمیسیون بهداشت با این استدلال که زمان تصدی ایشان زمانی طولانی نخواهد بود در مورد ایشان با سعه صدر برخورد شده است. شاید بتوان گفت که در دادن رأی اعتماد به ایشان دقت لازم نشده است. ما فقط خواستیم با دولت همکاری کرده باشیم تا فعالیت‌های وزارت بهداشت با مشکل مواجه نشود. این نماینده با اشاره به مشکلات موجود در فرایند درمان گفت: ایشان به جای رسیدگی به مشکلات حوزه سلامت در این ماه‌های پایانی اقدام به تغییر رؤسای دانشگاه‌ها کرده است.

الان زمان تصمیمات استراتژیک نیست. اقدام ایشان برای من قابل درک نیست. دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره به همشهری گفت: با قاطعیت می‌گویم به‌عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده‌ام که فقط و فقط مسائل مادی و هزینه‌های یک سازمان یا یک وزارتخانه حرف اصلی و اساسی را نمی‌زند بلکه آنچه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد مدیریت یک سازمان و وزارتخانه‌ای مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

دکتر فتاحی افزود: ساختمان‌ها نیستند که انسان‌ها را مدیریت می‌کنند بلکه این انسان‌ها هستند که ساختمان یک سازمان و وزارتخانه را مدیریت می‌کنند بنابراین معتقدم که با یک مدیریت خوب و بهینه می‌توان منابع مالی اندک را هم بجا اولویت‌بندی و هزینه کرد.دکتر محمد مهدی گلمکانی، مدیر اداره کل سلامت شهرداری تهران هم در این‌باره به همشهری گفت: آقای وزیر دغدغه‌هایی را مطرح کردند که این دغدغه‌ها ار نظر بنده هم بجا و اصولی است اما در هر حال ایشان به‌عنوان مسئول اداره سلامت کشور خودشان باید دولت را مجاب می‌کردند و نابسامانی‌هایی که در بخش بهداشت و درمان از آن یاد می‌کنند را به خوبی به دولت انتقال می‌دادند. آقای وزیر باید دولت را قانع می‌کرد که یک بازنگری اساسی و جدی برای برطرف کردن مشکلات نظام سلامت در کشور انجام دهد.

دکتر گلمکانی افزود: باید مدیریتی یکپارچه برای اصلاح فرایندهای سلامت در نظام سلامت اعمال می‌شد که بتواند پاسخگوی مشکلات مردم باشد. اگر دولت نگاه سلامت‌محور به مقوله سلامت داشته باشد، می‌تواند با هماهنگی با سایر نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همکاری‌های بین‌بخشی، مشکلات را تا حدودی برطرف کند. مدیر اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت:دولت آینده باید مقوله سلامت را خوب بشناسد و خوب درک کند. دولت آینده باید دولتی سلامت‌محور باشد.

کد خبر 222558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز