همشهری آنلاین: معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد، انقلابی به وجود آورده، تأکید کرد:

محمدی

 پیش از تدوین منشور آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش و پژوهش های قرآنی در بدنه دانشگاهها صورت می گرفت اما فعالیت های تبلیغی و ترویجی وزارت ارشاد اسلامی فقط محدود به برگزاری مسابقات قرآن بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حمید محمدی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست بررسی دستاوردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی که 29 تیرماه در بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد اظهار کرد: برای تدوین منشور 25 طرح برگزار شد تا در نهایت این منشور در دو صفحه تدوین شود .

وی ادامه داد: حدودا چهار سال از عمر منشور می گذرد و در این مدت دستاوردهای چشمگیری مانند تصویب بودجه نیم درصدی قران به همراه داشته است. همچنین تعداد موسسه های قرانی در وزارت ارشاد از 180 موسسه به 2000 موسسه رسید و همین رشد در سازمان دارالقرآن ایجاد شد و در 2200 بقای متبرکه مرکز قرآنی تشکیل شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: پیش از تدوین منشور بخش قرانی وزارت ارشاد در حد یک اداره کل بود ولی اکنون باتشکیل معاونت عترت و قرآن دارای هزار پست سازمانی شده است و در این راستا حوزه علمیه همکاری مهمی با ما داشته اند. به برکت منشور در 10 نهاد کشور ساختارهای قرانی ارتقا پیدا کرده است.

رئیس بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، عنوان کرد: به صورت کلی می توان گفت که ارتقای ساختاری، اختصاص بودجه و فرهنگ سازی مهمترین دستاورد منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور بوده است. نمایشگاه قرآن کریم که برآیند فعالیتهای قرآنی نظام است این ظرفیت را دارد که در فضای معادل ده برابر فضای فعلی برگزار شود.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: منشورتوسعه فرهنگ قرانی در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نقش تبلیغ و ترویج را برعهده دارد انقلابی بوجود آورد. پیش از تدوین منشور آموزش عمومی قرآن در آموزش و پرورش و پژوهش های قرآنی در بدنه دانشگاه‌ها صورت می گرفت اما فعالیت های تبلیغی و ترویجی وزارت ارشاد اسلامی فقط محدود به برگزاری مسابقات قرآن بود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی می توانند همانند معاونت قرآن و عترت با برنامه ریزی جشنواره هایی مانند جشنواره ایات در راستای تولید اثرات هنری با محوریت قرآن گام بردارند. دوره سوم جشنواره های آیات کامل کننده دو دوره قبل در فرهنگسازی قرانی است.

وی اضافه کرد: باتدوین منشور توسعه فرهنگ قرانی رشد چشمگیری در فعالیتهای قرانی آموزش و پرورش، بازدیدکنندگان رسانه عمومی مانند رادیو قرآن، و شبکه قرآن و معارف سیما اتفاق افتاد و 65 هزار مسجد دارای کانون قرآن شدند و چهار هزار موسسه جدید در کشور ثبت شد و پنج میلیون نفر در طی دو سال به سمت حفظ قرآن سوق داده شدند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: باید توجه کرد این تعداد حافظ نیم جزء، یک جزء و بیشتر هستند و امید است خروجی این روند به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم برسدکه برای تحقق این امر احتیاج به بودجه ای معادل 15 هزار میلیارد تومان داریم که امیدواریم با مساعدت مجلس و دولت این روند طی شوند.

کد خبر 224059
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز