همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر تقویت بازی‌نامه‌های مناسب قرآنی و اسلامی در بازی‌های رایانه‌ای گفت: امیدواریم در آینده بازار مستقل اسلامی بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شود و کشورهای اسلامی را بی‌نیاز از محصولات غربی کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین نشست خبری سومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران، پیش از ظهر امروز، یکشنبه، 20 مردادماه، با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سالن اجتماعات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

حسینی با اشاره به توجه دولت دهم به بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: برگزاری جشنواره و نمایشگاهی مستقل برای بازی‌های رایانه‌ای از دولت دهم آغاز شد. در دولت نهم، بازی‌های رایانه‌ای در درون جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال قرار می‌گرفت.

وی افزود: یکی از اهداف سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران، فرهنگ‌سازی است و در این رویداد فرهنگی، خانواده‌ها با آسیب‌های ناشی از بازی‌های مخرب آشنا می‌‌شوند چرا که دشمن با تولید بازی‌های رایانه‌ای مخرب به نوعی اهداف سیاسی خود را دنبال می‌کند تا سلطه فرهنگی خود را از این طریق به جهان انتقال دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بسیاری از بازی‌های مخرب با هدف اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی تولید می‌شوند و برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به نوعی سعی می‌کند تا با ایجاد فضای فرهنگی و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها، مانع از آسیب‌های جدی برای فرزندان شوند.

وی بیان کرد: نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران، فرصت خوبی است تا دستاوردهای یکساله به بازدیدکنندگان عرضه شود. همچنین بازدید مسئولان و طراحان از نمایشگاه، سبب می‌شود تا به اهمیت مسئله بیشتر واقف شوند و زیرساخت‌های لازم را برای بازی‌سازان فراهم کنند.

حسینی اظهار کرد: از آنجا که برای ترویج بازی‌های آنلاین نیازمند زیرساخت‌های مخابراتی هستیم، مسئولان امر با بازدید از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران، متوجه ضرورت تأمین این زیرساخت‌ها خواهند شد.

وی افزود: امیدوارم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای به مرحله‌ای دست یابیم که هفته‌ بازی‌های رایانه‌ای برگزار کنیم یا در دل هفته‌های فرهنگی به معرفی بازی‌های رایانه‌ای بپردازیم چرا که ایران در این حوزه حرف برای گفتن دارد و می‌تواند الگویی برای کشورهای اسلامی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رونمایی تعدادی بازی‌ رایانه‌ای در سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران خبر داد و گفت: بازی بیداری با موضوع بیداری اسلامی و نسخه اول آموزش حج در قالب بازی رایانه‌ای از جمله بازی‌هایی هستند که در ایام برگزاری سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران رونمایی خواهند شد.

وی زمان برگزاری سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران را 22 مردادماه اعلام کرد و یادآور شد: علی‌رغم مشکلات اقتصادی که در حوزه فرهنگ به ویژه بازی‌های رایانه‌ای روبرو بودیم اما در این دوره از نمایشگاه با تعداد آثار مناسبی روبرو خواهیم بود که این بازی‌های رایانه‌ای در حوزه دوبعدی، سه‌بعدی، برخط، تلفن همراه و تبلت خواهند بود.

حسینی با اشاره به بخش بازی‌نامه‌نویسی در سومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران گفت: داستان‌های قرآنی، بیداری اسلامی، مقاومت، سبک زندگی اسلامی - ایرانی، دفاع مقدس، دفاع سایبری، دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و فناوری از محورهای بازی‌نامه‌نویسی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: 214 اثر به سومین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران ارسال شده است. همچنین از سال 90 تاکنون مجموع آثار به 500 اثر رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بیش از 150 شرکت، نهاد و گروه‌های بازی‌سازی در سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای شرکت کرده‌اند که این رقم در مقایسه با دوره گذشته، رشد 50 درصدی داشته است.

وی افزود: از آنجا که نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در استان‌های مختلف همچون همدان، خراسان رضوی و قم برگزار شده‌اند، به دلیل استقبال از نمایشگاه‌های استانی، در سال 92 شاهد برگزاری این رویداد فرهنگی در خوزستان، اصفهان و تبریز خواهیم بود.

حسینی با اشاره به تقویت بازی‌نامه‌های مناسب قرآنی و اسلامی در بازی‌های رایانه‌ای گفت: از آنجا که برای حوزه سینما، جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی و برای حوزه تئاتر بنیاد ادبیات نمایشی را تشکیل دادیم، انتظار می‌رود که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای چنین رویکردی را ترغیب کنیم. البته بخشی از سومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران به مسابقه بازی‌نامه‌نویسی اختصاص داده شده که امیدواریم شاهد بازی‌نامه‌های مناسبی باشیم.

وی به بازار مستقل اسلامی حوزه بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم در آینده بازار مستقل اسلامی بازی‌های رایانه‌ای تشکیل شود تا در این بازار دیگر کشورهای اسلامی و منطقه را دعوت کنیم و با تدابیر اخذ شده، کشورهای اسلامی را بی‌نیاز از محصولات غربی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برخی از جشنواره‌ها که در دولت نهم و دهم شکل گرفته است، امیدواریم با ورود وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داشته باشد چرا که هر یک از جشنواره‌هایی که در این دولت شکل گرفته فلسفه خاصی را دنبال کرده‌ است.

کد خبر 226554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز