جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: در این روزهای آخر دولت دهم، وزارت بهداشت همه‌‌چیز را در حوزه دارو خوب توصیف می‌کند و خبر از بهبود اوضاع دسترسی بیماران به دارو می‌دهد.

دارو

این در حالی است که یکی از مسئولان گمرک در هفته پیش از دپوی کالاهای اساسی به‌دلیل عدم‌پرداخت مابه التفاوت ارز ۱۲۲۶ تومانی و پشت پرده عدم‌ترخیص دارو خبر داد و گفت: بانک مرکزی اجازه ترخیص دارو از گمرک را نمی‌دهد.محمدرضا نادری به خبرگزاری تسنیم گفت:

حجم زیادی دارو در فرودگاه حضرت امام وجود دارد که به‌دلیل مشکلات ارزی، بانک مرکزی اجازه ترخیص آن را نمی‌دهد. ما پیشنهاد کردیم که حداقل ۵۰ درصد تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای توسط وزارت بهداشت پرداخت شود و مابقی بعداً در اختیار بانک قرار گیرد اما وزارت بهداشت این درآمد را ندارد که ما به‌التفاوت ارزی داروها را پرداخت کند.

مشکلات گمرکی و ارزی دارو در کشور را وزیر پیشین بهداشت زمانی منتشر کرد که بخش عمده‌ای از تحریم‌ها هنوز اعمال نشده بود و هشدار مجلس برای دپوی دارو می‌توانست جدی گرفته شود.رئیس انجمن ارتوپدی ایران در تازه‌ترین اظهارات خود در 28تیر‌ماه عنوان کرد که در حوزه دارویی مستقیما با تحریم مواجه نیستیم اما مشکلات بانکی و تبادلات مالی باعث شده که امکان بازگشایی LC یا حساب اعتباری مقدور نباشد و داروسازان برای خرید مواداولیه مجبور باشند به‌صورت نقدی و با 100درصد پیش پرداخت عمل کنند.

به گزارش ایسنا و به گفته تقی نوربخش این مسئله به‌شدت تولیدکنندگان دارو را با کمبود نقدینگی مواجه کرده است. از طرفی حدود 60میلیون یورو داروی خریداری شده به‌دلیل مشکلات ارزی بین بانک‌ها و گمرک در انبارهای گمرک مانده و ترخیص نشده است.
این در حالی است که شمسعلی رضازاده، معاون دارویی سازمان غذا و دارو در شبکه دو سیما گفت که مشکلات ارزی در بانک مرکزی رفع شده و داروهای ترخیص شده انواع داروهای مورد نیاز مردم از قبیل شیاف‌های ضد‌تب و ضد‌درد، وارفارین، داروهای حاجب و داروهای بیماران خاص را شامل می‌شود.

به گفته معاون دارویی سازمان غذا و دارو فاکتور هشت که داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی است پس از چند‌ماه سرانجام از گمرک ترخیص شده است.اگر پای صحبت مسئولان بانک مرکزی هم بنشینید می‌گویند که ارز مورد نیاز را تأمین کرده‌اند و مشکلی وجود ندارد، این در حالی است که با بیماران خاص که صحبت می‌کنید علاوه بر قیمت سرسام‌آور داروها از نبود داروهایشان در مراکز خاص توزیع دارو می‌نالند.

دکتر سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با همشهری با تأیید وجود مشکلات گمرکی برای ترخیص دارو گفت: به‌نظر من دارو وقتی فایده دارد که در دسترس بیماران باشد و الا اگر دارو در گمرک، انبار داروخانه‌ها، کشتی و هر جای دیگر دپو شده باشد فایده‌ای برای بیماران ندارد. وزارت بهداشت متولی تهیه دارو است اگر مشکلی باشد باید مستندات را به مجلس ارائه کند. حدود 3هفته پیش کمیسیون بهداشت با وزارت بهداشت جلسه‌داشت و از آنها خواستیم که مدارک خود را در مورد مشکلات ارز دارویی یا ترخیص دارو از گمرک ارائه کنند ولی آنها هیچ مستنداتی ارائه نکردند.

مجلس ارگان نظارتی است و وزیر بهداشت در این 8-7‌ماه همه‌‌چیز را خوب جلوه داده ولی ما هیچ‌چیز خوبی ندیدیم و به‌نظر من وضعیت نامساعد‌تر هم شده است. داروهای اولیه مورد نیاز بیمارستان‌ها نیز با کمبود مواجه است و تابه حال اثر مستقیمی روی حیات بیماران نداشته است ولی انجام مراحل درمانی را مشکل و پیچیده‌تر می‌کند و اگر این مشکلات رفع نشود وضع بد‌تر خواهد شد.

وی تأکید کرد: موضوعی که مرا بیشتر ناراحت می‌کند این است که حدود 20‌ماه پیش در جلسه‌ای در مجلس، پیش از شروع دور شدید و جدید تحریم‌ها به وزارت بهداشت و بانک مرکزی توصیه کردیم از آنجا که احتمالا به زودی دچار مشکل خواهیم شد بهتر است ذخیره‌سازی‌ 6ماهه دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم ولی در آن زمان این موضوع نادیده گرفته شد.وی با مطرح کردن این پرسش که با وزیری که 12روز از دوره تصدی‌اش باقی مانده است چه می‌توان کرد گفت: به لحاظ قانونی ما اگر برای استیضاح وزیر اقدام کنیم چه مشکلی از مردم حل می‌شود؟

کد خبر 224674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز