سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

در طول 8سال گذشته تعداد شاغلین کشور در بخش کشاورزی با کاهشی چشمگیر مواجه شده است به‌گونه‌ای که بیش از 21.5درصد از فعالان کشاورزی در طول این 8سال، دست از فعالیت کشیده‌اند.

کشاورزی

بر این اساس تعداد کشاورزان در سال 84بیش از 5میلیون و 100هزار نفر بوده است اما در پایان سال91 این تعداد به 4میلیون نفر کاهش یافته که ممکن است گروهی از آنها در بخش‌های دیگر مشغول شده و یا به‌طور کلی کار خود را از دست داده باشند. در تمام این سال‌ها نقش بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال و جذب نیروی انسانی همواره نزولی بوده و هرسال در بین سایر فعالیت‌ها کمرنگ‌تر شده است به‌طوری که هیچ استانی در پایان سال91 نسبت به 84 رشد اشتغال در این بخش نداشته است به جز استان خراسان جنوبی.

بررسی آمارها در فاصله 8سال گذشته بیانگر کاهش 8.5درصدی سهم کشاورزی در اشتغال کشور است به‌طوری که در سال 84حدود24.7درصد شاغلان در این بخش فعال بوده‌اند اما اکنون و در پایان سال 91به 18.9درصد کاهش یافته‌اند.
در میان استان‌های کشور استان اردبیل با 44.7درصد بیشترین فعال در مجموعه فعالیت‌های کشاورزی را در سال‌84 به‌خود اختصاص داده و به این اندازه از اشتغال این استان در کشاورزی متمرکز شده‌اند که این روند طی 7سال نیز ادامه می‌یابد اما در سال 91با کاهش 6درصدی نسبت به سال قبل با 34.2درصد در رده‌های بعد از آذربایجان غربی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی قرار گرفته است.

کد خبر 225256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز