گروه اقتصادی: در روزهای پایانی عمر دولت دهم، سرانجام یکی از وزرای کابینه به اشتباه‌ در جمع‌آوری، تهیه و اعلام آمارهای بخش‌کشاورزی اعتراف کرد.

ارائه آمارهای غیرواقعی و پیش‌بینی‌های غلط از میزان تولید محصولات کشاورزی مانند گندم، شیر، برنج، گوشت قرمز و سفید که انتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی دستگاه‌های دولتی را موجب شده، وزیر جهادکشاورزی را به مجلس کشاند.صادق خلیلیان که برای پاسخگویی دیرهنگام به سؤال نماینده دزفول و دفاع از صحت و سقم آمارهای بخش کشاورزی راهی بهارستان شده بود، نه‌تنها قادر به قانع کردن نمایندگان مجلس نشد بلکه با پذیرش ضمنی مشکلات آماری این وزارتخانه، این اشتباهات آماری را ناشی از بروز مشکلات ناخواسته در جمع‌آوری آمارها و تا 5درصد آن را طبیعی قلمداد کرد.

وی با اشاره به سمت قبلی خود در تهیه آمار وزارت جهادکشاورزی، اشکالات آماری مطرح شده را مربوط به 2 تا 3 سال اخیر دانست و افزود: در پیش‌بینی‌های وزارت جهادکشاورزی در آمار، باید بگویم از مهر هر سال تا شهریور سال بعد برآوردی در وزارت جهادکشاورزی انجام می‌شود که ممکن است این برآورد تغییر یابد و وزارتخانه در طول این چند‌ماه آمارهایش را اصلاح می‌کند، به‌طور مثال آمار تولید گندم در استان خوزستان براساس پیش‌بینی‌ها یک میلیون و 650هزار تن بود اما به‌دلیل سیلی که در اردیبهشت‌ماه در استان خوزستان جاری شد اراضی تولید گندم از بین رفت به همین دلیل آمار تولید گندم را اصلاح کردیم.

این دیدگاه‌های وزیر جهادکشاورزی با واکنش نماینده مردم دزفول مواجه شد. عباس پاپی‌زاده توضیحات وزیر جهادکشاورزی را فرافکنی و فرار از بیان پاسخ‌های قابل‌قبول دانست و در واکنش به این رفتار صادق خلیلیان به‌دلیل آنچه زیر سؤال رفتن‌شان مجلس می‌دانست، از ادامه سؤالش انصراف داد.

کد خبر 223475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز