دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین همبرگر مصنوعی جهان تا ساعاتی دیگر در کنفرانسی در لندن طبخ شده و توسط داوطلبی خورده خواهد شد تا طعم اولین قدم در راستای تولید مصنوعی مواد غذایی در جهان برداشته شود.

براساس گزارش BBC، دانشمندان هلندی با کشت دادن سلول‌های گوشت گاو در آزمایشگاه رشته‌های ماهیچه‌ای به دست آوردند و امروز قصد دارند با ترکیب آنها با یکدیگر اولین همبرگر مصنوعی جهان را سرو کنند.

به گفته محققان این تکنولوژی می‌تواند شیوه ای پایدار برای مواجه شدن با تقاضای روز‌افزون مصرف‌کنندگان برای گوشت به شمار رود. با این‌همه منتقدان بر این باورند بهترین راه برای مواجه شدن با روند رو به رشد تقاضای گوشت، کاهش دادن مصرف آن است.

هزینه تولید این گوشت مصنوعی 215000 پوند بوده‌است. پروفسور مارک پست از دانشگاه ماستریخ می‌گوید از این رو قرار است امروز اولین همبرگر مصنوعی جهان سرو شود که دامداری برای محیط زیست ضررهای فراوانی دارد و توانایی تامین نیازهای رو به رشد انسان‌ها را نیز ندارد،‌در عین حال از کشته شدن حیوانات نیز جلوگیری خواهد شد.

اما از سویی دیگر تارا گارنت، رئیس شبکه مطالعات سیاست تغذیه در دانشگاه آکسفورد معتقد است سیاستگزاران باید فراتر از راه‌حلهای تکنولوژیکی بروند زیرا درحال حاضر 1.4 میلیارد انسان برروی زمین به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و همزمان در سوی دیگر جهان یک میلیارد نفر از گرسنگی و بی‌غذایی در عذابند. این پدیده عجیب و غیر قابل قبول است و راه حل آن تولید غذای بیشتر نیست بلکه تغییر سیستم تامین غذا و دسترسی به مواد غذایی است.

مطالعه‌ای که برروی میزان اثرات زیست‌محیطی تولید گوشت مصنوعی و طبیعی انجام گرفته نشان می‌دهد تولید گوشت مصنوعی 45 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و 96 درصد گازهای گلخانه‌ای کمتر تولید و 99 درصد فضای کمتری مصرف می‌کند.

پست از تکنیک سلول‌های بنیادین که در اکثر آزمایشگاه‌های دنیا برای تولید اندام‌های بدن و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌برای تولید منابع غذایی بهره‌ برده است. وی سلول‌های بنیادین را از گوشت گاو استخراج کرده و به همراه مواد مغذی و شیمیایی کشت داد تا بتواند بافت گوشتی تولید کند. سه هفته بعد بیش از یک میلیون رشته گوشتی درون ظرف کشت ایجاد شده بود. این رشته‌های گوشتی منجمد شده و قرار است امروز به شکل یک همبرگر پخته شوند.

کد خبر 225927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز