مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نشان داده که در ماه‌های پس از زلزله بزرگ ۲۰۱۱ ژاپن تعداد نوزاد دختر بیشتری متولد شده است.

japanese  baby

محققان با بررسی پرونده‌های تولد در ژاپن بین سال ۲۰۰۶ تا اواخر ۲۰۱۱ دریافتند که پس از زمین‌لرزه ماه مارس ژاپن، متولدین مناطق نزدیکتر به کانون بیشتر دختر بودند اما استان‌های دورتر چنین گرایش جنسیتی نداشت.

به گزارش ایسنا، طبق این پژوهش که در مجله Human Biology منتشر شده، حدود ۲.۲ درصد پسر کمتر در بیشتر مناطق آسیب‌دیده متولد شده بودند.

این اولین بار نیست که چنین مساله‌ای مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال در سال ۲۰۰۸ پس از سقوط بازار سهام آمریکا نیز پسرهای کمتری بدنیا آمدند.

دلیل این امر شاید تکاملی باشد. امکان نارس بودن و ابتلا به مشکلات مرتبط با وزن کم در زمان تولد در پسران بیشتر از دختران است. از این رو ممکن است در زمان تنش برای مادران بهتر باشد که دختر بدنیا بیاورند.

اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا تنش دلیل سقط جنین پسر بیشتر در مادران بوده یا اینکه اصولا جنین پسر کمتری بوجود می‌آید.

به گفته محققان، زمین لرزه یک آزمایش طبیعی برای این امر ارائه می‌کند. اگر آمار تولد پس از وقوع زلزله فورا نمایشگر یک انحراف باشد، نشانگر آن است که تنش باعث سقط جنین می‌شود. تاثیرات در ۹ ماه بعد نیز نشانگر لقاح کمتر جنین پسر است.

این محققان توانستند شواهدی برای هر دو را پیدا کنند. چندین سازوکار ممکن است در این امر تاثیرگذار باشند. جنین‌ها هورمونی موسوم به گنادوتروپین جفتی انسان تولید می‌کنند که آنها را از سیستم ایمنی بدن مادر پنهان می‌کند. جنین‌های نر کمتر از این هورمون تولید کرده و در معرض خطر حمله بیشتر قرار دارند.

ویلیام جیمز از دانشگاه کالج لندن بر این باور است که سطح تستوسترون پدر نیز نقش ایفا می‌کند. در طول فرآیندهای تنش بالا، مردان تستوسترون کمتری تولید می‌کنند که می‌تواند تعداد و کیفیت اسپرم نر حامل کرومزومY را کاهش دهد.

کد خبر 226100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز