مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: زیاد شنیده‌اید که گاه زمانی که افراد،‌به خصوص مادرها نوزادی زیبا را در آغوش می‌گیرند به او می‌گویند: می‌خواهم تو را بخورم! تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این تنها یک ادعا نیست، بلکه مکانیزمی زیستی در پس این جمله نهفته است.

نوزاد

براساس گزارش لایو‌ساینس، به گفته محققان بوی نوزادان منجر به ترشح مقدار زیادی دوپامین در بدن مادران می‌شود،‌ درست مانند زمانی که بدن آنها نسبت به ولع بلعیدن غذا واکنش نشان می‌دهد.

به گفته محققان دانشگاه مونترآل، این بو بخشی از شبکه سیگنال‌های ارتباطاتی شیمیایی میان مادر و نوزاد است که می‌تواند شدت زیادی داشته باشد. آنچه محققان در این مطالعه آشکار کرده‌اند این است که رایحه بدن نوزادان که بخشی از این سیگنال‌ها است،‌ مدار واکنشی نورولوژیکی را در مادر فعال می‌کند،‌این مدارها ممکن است در هنگام خوردن غذا وقتی به شدت گرسنه هستید فعال شوند،‌ اما در افراد معتاد نیز در زمان دریافت مواد مخدر فعال می‌شوند. این فعالیت درواقع برآورده کردن یک نیاز یا هوس است.

محققان در این تحقیق از دو گروه 15 نفره از زنان که یک گروه برای اولین بار و طی 3 تا 6 هفته گذشته مادر شده‌بودند و گروه دیگر فرزندی نداشتند استفاده کرده و فعالیت مغزی آنها را درحین بویایی‌سنجی تحت نظر گرفتند. درواقع این داوطلبان از طریق دستگاه بوسنجی تنفس می‌کردند تا رایحه‌هایی که وارد سیستم تنفسی آنها می شود ردیابی شوند. محققان از طریق این دستگاه بوی بدن 18 نوزاد که از پیراهن آنها به دست آمده‌بود را پخش کردند.

به داوطلبان گفته نشده‌بود که درحال استنشاق چه بویی هستند و از آنها خواسته شد میزان خوشایند‌بودن و آشنا بودن هریک از بوها را رتبه‌بندی کنند. تقریبا تمامی زن‌ها بوی بدن نوزادان را نامحسوس، ناآشنا و نسبتا خوشایند توصیف کردند،‌اما در سویی دیگر بخشی از مغز آنها که با دریافت پاداش در ارتباط است به شدت فعال شد.

اسکن‌های مغزی داوطلبانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌بودند نشان از فعالیت بیشتر در مسیر دوپامینی هسته کودات مغز در این افراد داشت، منطقه‌ای نزدیک به مرکز مغز که در درک پاداش نقش دارد. محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا تغییرات هورمونی منجر به این خروش دوپامینی می شود یا اینکه واکنش آنها تحت تاثیر تجربه‌ آنها از بوی بدن نوزادشان است.

محققان درگذشته بر این باور بودند که واکنش کلی به زیبا بودن -که منجر به میل به خوردن یک نوزاد یا چلاندن یک بچه گربه می‌شود- در حقیقت نوعی از پرخاشگری به شمار می‌رود که به واسطه سرریز شدن احساسات مثبت و از دست دادن کنترل ایجاد می‌شود.

کد خبر 232337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز