جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که جهان در حیرت کشتار روز چهارشنبه معترضان در مصر است، در داخل این کشور و به‌ویژه در قاهره پایتخت، هواداران اخوان‌المسلمین تجمعات خود را در جمعه‌ای که آن را روز خشم نامیدند، از سر گرفتند و وعده سرنگونی دولت کودتا را سردادند.

جنبش تمرد

این در حالی است که وزارت کشور مصر اعلام کرد که به پلیس دستور تیر داده و زره‌پوش‌ها و نیروهای امنیتی در قاهره و دیگر شهرهای مصر مستقر هستند. طرفداران اخوان‌المسلمین دیروز از مقابل مساجد تظاهرات جمعه خشم را برگزار کردند و به سرعت این تظاهرات در شهرهای مختلف به درگیر ی کشید که در پی آن تا لحظه مخابره خبر،‌دست کم 15 نفر از هواداران اخوان المسلمین و13 نفر از افراد پلیس و ارتش کشته شدند.

جنبش تمرد که ائتلافی از مخالفان اخوان‌المسلمین و رئیس‌جمهور برکنار شده مصر است هم مردم را به خروج از منازل خود فراخواند اما مکانی مشخص برای حضور آنان تعیین نکرد. این در حالی است که ارتش ضمن اعلام حالت فوق‌العاده در کشور، از ساعت 7بعداز ظهر تا 6 صبح منع آمد و شد در 14استان کشور ازجمله قاهره و اسکندریه برقرار کرد.

اجساد کشته‌شدگان درگیری‌های خونین روز چهارشنبه، در 2مسجد جای‌داده شده و خشم مردم از این کشتار، آتش زیر خاکستری است که معلوم نیست مصر را به کدام سو می‌برد. وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که شمار قربانیان درگیری‌ها در کشور به 638 نفر و زخمی‌شدگان هم به 3500نفر رسیده است. در میان کشته‌شدگان حدود 40نفر از افراد پلیس دیده می‌شدند. اخوان‌المسلمین اما می‌گوید شمار کشته‌شدگان بیش از 2هزار نفر بوده است. تصاویر منتشرشده از سرکوب گسترده معترضان در روز چهارشنبه، احتمال افزایش شمار کشته‌شدگان این روز خونین را افزایش می‌دهد. هواداران اخوان گفته‌اند که به مراکز و ساختمان‌های دولتی حمله می‌کنند تا دولت کودتا را سرنگون کنند.

محکومیت گسترده کشتار

در پی بالا گرفتن این خشونت‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا که تعطیلات تابستانی خود را در ماساچوست می‌گذراند، ‌در پیامی صوتی، ‌ضمن محکوم کردن سرکوب معترضان مصری، اعلام کرد که مانور ستاره تابان با ارتش مصر را لغو می‌کند. وی تصریح کرد که آمریکا با توجه به رویدادهای آتی تمامی گزینه‌ها ازجمله قطع کمک‌ها به مصر را هم درنظر خواهد داشت.

به موازات اظهارات اوباما، ‌چاک هیگل وزیر دفاع وی هم در تماسی تلفنی با عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر، اعلام کرد که روابط نظامی واشنگتن با قاهره همچنان برقرار خواهد ماند. در نیویورک هم شورای امنیت نشستی کوتاه و فوق‌العاده را برگزار کرد که در آن تمامی طرف‌های درگیر را به بالاترین حد خویشتن‌داری فراخواند، ‌اما تحولات خونین را محکوم نکرد و صرفا به ابراز تأسف بسنده کرد.

ساعاتی پس از واکنش اوباما، عدلی منصور رئیس‌جمهور موقت مصر به این اظهارات واکنشی شدید نشان داد و ضمن انتقاد از اوباما، اظهاراتش را مبتنی بر واقعیت ندانست. وی هشدار داد که چنین اظهاراتی می‌تواند عاملان خشونت‌های اخیر را گستاخ‌تر کند. در همین حال ترکیه دیروز سفیر خود را از قاهره فراخواند و اندکی بعد نبیل فهمی وزیر خارجه مصر اعلام کرد که سفیر کشورش را از آنکارا فراخوانده است.

مصر دیروز مانور مشترک خود با ترکیه را هم لغو کرد. فراخواندن سفرا می‌تواند نقطه آغاز گسست در روابط 2کشور و انزوای بیشتر ترکیه در جهان عرب باشد. ترکیه علاوه بر قطع روابط با سوریه، در پی تحولات مصر، اکنون با مصر، ‌عربستان، ‌امارات، ‌بحرین و حکومت خودگردان فلسطین دچار چالش شده است. در این میان، ‌اتحادیه عرب اقدامات دولت مصر طی چند روز گذشته را نوعی تلاش برای مهار هرج و مرج امنیتی دانست و از محکوم کردن این اقدامات خودداری کرد.

در داخل مصر هم، محمد البرادعی معاون رئیس‌جمهور در امور بین‌الملل، در اعتراض به درگیری‌های خونین قاهره از سمت خود کناره‌گیری کرد و رئیس‌جمهور این استعفا را پذیرفت. گروه‌های دیگر جنبش تمرد و هم‌پیمانان البرادعی، استعفای اعتراضی او را اقدامی فردی دانستند و گفتند که این اعتراض تصمیم کلی این ائتلاف نیست. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد مخالفان اخوان‌المسلمین و مرسی، با وجود کشتار روز چهارشنبه، همچنان از ارتش حمایت می‌کنند.

کد خبر 227224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز