یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: دولت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس که همواره با اخوان‌المسلمین سر ناسازگاری داشته‌اند، از سرکوب اخیر معترضان مصری به‌دست نیروهای امنیتی که حدود ۸۰۰نفر کشته بر جا گذاشت، استقبال کردند.

بحرین از آنچه تلاش برای اعاده امنیت، ثبات و نظم عمومی خواند، طرفداری و امارات متحده عربی از نیروهای امنیتی برای خویشتن‌داری تقدیر کرد. به گزارش الجزیره، ملک عبدالله پادشاه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور، مردم و دولت آن در کنار برادران خود در مصر در برابر تروریست‌ها ایستاده‌اند.

موضع این کشورها تفاوت بزرگی با موضع آمریکا داشت که به‌طور لفظی قتل عام را محکوم کرد. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد کشورش رزمایش مشترک را که برای‌ماه آینده برنامه‌ریزی‌شده بود، لغو می‌کند، اما چیزی درباره تغییر در کمک 1.3میلیارد دلاری سالانه واشنگتن به قاهره نگفت. وی در این بیانیه تصریح کرد درحالی‌که می‌خواهیم رابطه را با مصر ادامه دهیم، همکاری سنتی ما نمی‌تواند زمانی که غیرنظامیان در خیابان‌ها کشته می‌شوند و حقوق مردم لغو می‌شود، مثل همیشه ادامه پیدا کند.

تحلیلگران معتقدند اوباما در موقعیتی قرار دارد که اساساً‌ هیچ شق پیروزی برای وی ندارد. از یک طرف اگر بخواهد نارضایتی خود را با درپیش‌گرفتن اقدام‌های عملی مانند کاهش یا تعلیق کمک نظامی به ارتش مصر نشان دهد، ممکن است به ‌ترتیباتی که در خلال 30سال گذشته بنیان به‌اصطلاح صلح خاورمیانه را تشکیل داده است، آسیب وارد شود. کمک نظامی آمریکا حدود 20درصد بودجه نظامی ارتش مصر را تشکیل می‌دهد. از طرف دیگر اگر مانند الان دست روی دست بگذارد و نظاره‌گر کشته‌شدن معترضان در مصر باشد، هر چه بیشتر اعتبار خود را از دست خواهد داد.

مقامات مصری که از این بلاتکلیفی کاخ سفید آگاه هستند، با دست بازتری با مخالفان برخورد می‌کنند. در این حال، عربستان، امارات و کویت وعده کرده‌اند 12میلیارد دلار به دولت جدید مصر کمک کنند. در روزهای پیش از آغاز سرکوب، مقامات غربی کوشیدند موجبات آشتی میان اخوان‌المسلمین و ارتش را فراهم آورند. ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا چند روز در قاهره اقامت داشت و با رهبران نظامی و سیاسی و نیز اعضای اخوان‌المسلمین ازجمله خیرت الشاطر راهبردپرداز زندانی آن دیدار کرد. کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با مرسی رئیس‌جمهور مخلوع که در حبس ارتش به سر می‌برد، دیدار کرد.

2هفته پیش مقامات غربی تصور کردند توافقی بین 2طرف ایجاد کرده‌اند که براساس آن سعد الکتانی رئیس مجلس منحله سفلا و ابوالمعادی رهبر حزب وسط آزاد می‌شدند و در عوض اخوان از ابعاد اعتراض‌های خود می‌کاست. اما ظاهراً‌ دولت که مطمئن بود پشت پا زدن به این توافق هیچ تاوانی ندارد، آن را رها کرد.

حمایت اعراب خلیج‌فارس از دولت جدید مصر تعجبی ندارد. بیشتر کشورهای عرب این منطقه با اخوان سر آشتی ندارند، زیرا از آن بیم دارند که با راه‌افتادن جنبش‌های مشابه در کشورشان، خانواده‌های حاکم از قدرت به زیر کشیده شوند. براساس گزارش‌ها، از زمان برکناری مرسی، عربستان با طرفداران اخوان برخورد کرده و امارات 61نفر از اعضای گروهی وابسته به اخوان را بازداشت کرد. تنها کشور عربی در این منطقه که با اخوان رابطه خوبی داشت، قطر است. خالد العطیه وزیر خارجه قطر از شمار بالای تلفات سرکوب اخیر مصر اظهار نگرانی کرده است. اما به گفته کارشناسان پیش‌بینی موضع واقعی قطر راحت نیست.

قاهره نمی‌تواند در درازمدت به کمک آمریکا یا کشورهای عرب دل خوش کند. اعراب ممکن است با پایین رفتن قیمت نفت یا اختلاف با قاهره، کمک به قاهره را قطع کنند. در عین حال، حمایت این کشورها از خونریزی در مصر می‌تواند پیامدهایی برای آنها به‌خصوص سعودی‌ها داشته باشد. صدها نفر از فعالان اینترنتی عربستان در سایت‌های خود با اشاره به بیانیه ملک عبدالله نوشتند سخنان ملک عبدالله مبین حرف‌های من نیست.

کد خبر 227531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز