با وجود مخالفت صریح مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران با واگذاری جزیره آشوراده در پناهگاه حیات وحش میانکاله، واگذاری اراضی مورد نظر همچنان در دستور کار قرار دارد.

 پافشاری و پیگیری واگذاری جزیره آشوراده سبب شده تا رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با ارسال نامه‌ای به مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط‌زیست، آنها را از واگذاری جزیره آشوراده برحذر دارد. علاوه بر نامه رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، شماری از کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست در تماس با همشهری نسبت به واگذاری غیرمتعارف آشوراده هشدار داده و خواسته‌اند با اطلاع‌رسانی، مانع از امضای تفاهمنامه‌هایی شوند که امضای آنها در دقیقه90 در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری سبزپرس، در پی اصرار سازمان حفاظت محیط‌زیست به واگذاری جزیره آشوراده، علیرضا اورنگی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نامه‌ای به احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، واگذاری عرصه جزیره آشوراده را ممنوع اعلام کرده و آن را مغایر با قانون دانسته است.

دراین نامه که به شماره 92/1/26489 و به تاریخ 20مرداد‌ماه سال‌جاری برای احمدعلی کیخا ارسال شده، رئیس سازمان جنگل‌ها می‌نویسد: درخصوص درخواست آن سازمان برای کسب مجوز طرح طبیعت‌گردی و گردشگری در جزیره آشوراده با عنایت به اظهارنظر شماره 79511 مورخ 92/5/1 بازرس کل امور جهادکشاورزی و محیط‌زیست سازمان بازرسی کل کشور، اعلام می‌دارد که اجرای این مهم منوط به اعلام نظر شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست است. اورنگی در نامه خود صراحتا با رد واگذاری اراضی جزیره آشوراده، درخواست سازمان محیط‌زیست را برای اجرای طرح گردشگری مشروط به چند شرط اعلام کرده و می‌افزاید: اجرای این طرح با توجه به قوانین و ضوابط مربوط به پناهگاه‌های حیات وحش و با توجه به طرح جامع مدیریت مناطق حفاظت‌شده تنها در بخش تفرج متمرکز و گسترده مجاز است و براساس قوانین و مقررات حفاظت محیط‌زیست صرفا احاله مدیریت خدمات تفرجی مجاز است نه واگذاری اراضی جزیره. در بخش دیگری از این نامه آمده است: اجرای طرح گردشگری نیز منوط به رعایت ظرفیت برد اکولوژیک توسط مجری طرح و رعایت تمامی قوانین و مقررات است. مخالفت رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با واگذاری جزیره آشوراده و یادآوری قوانین و مقررات محیط‌زیست به مدیران این سازمان در حالی رخ می‌دهد که سازمان محیط‌زیست به موجب قوانین حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، اصلی‌ترین نهاد متولی حفظ محیط‌زیست و حفظ مناطق چهارگانه تعیین شده است، با وجود این، به جای حفظ مناطق حفاظت‌شده خود پیگیر و پیشنهاددهنده اصلی واگذاری جزیره آشوراده به وسعت بیش از 600هکتار واقع در محدوده پناهگاه حیات وحش میانکاله هستند.

 

کد خبر 227935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز