گروه بین‌الملل: اوضاع در سوریه بر عکس شده؛ درحالی‌که پیش از این کشورهای غربی مقام‌های دمشق را متهم به جلوگیری از تحقیقات سازمان ملل می‌کردند اکنون دولت آمریکا خواستار خروج بازرسان تسلیحات شیمیایی شده و سوری‌ها برای باقی‌ماندن آنها جهت «روشن‌شدن حقیقت» پافشاری می‌کنند.

حملات شیمیایی سوریه

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود که بسیاری از رسانه‌ها آن را تند و تهاجمی خوانده‌اند با متهم کردن دولت اسد به استفاده از تسلیحات شیمیایی، آنچه او «قباحت اخلاقی» دولت سوریه در استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود خواند محکوم کرد. وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه تأخیر در دادن اجازه به بازرسان سازمان ملل برای بازدید از محل حمله نشانه آن است که دولت سوریه می‌خواهد چیزی را پنهان کند، گفت: تصمیم دیرهنگام رژیم سوریه در دادن اجازه دسترسی به محل حمله دیرتر از آن صورت می‌گیرد که اعتباری داشته باشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت آمریکا با ادعای اینکه دیگر موردی برای تحقیق در سوریه باقی نمانده از سازمان ملل خواسته است که بازرسان خود را با توجه به شرایط موجود از این کشور خارج کند؛ مسئله‌ای که از سوی بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد رد شده است. انگلیس هم پیش از این در روندی مشابه و پس از صدور مجوز بازرسی سازمان ملل اعلام کرده بود که مدارک موجود درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی از بین رفته است و وزیر امور خارجه این کشور ابراز نا‌امیدی کرد که بازرسان سازمان ملل بتوانند چیزی از تحقیقات خود به‌دست آورند.

این در حالی است که دولت سوریه اکنون درباره ادامه تحقیقات سازمان ملل برای روشن شدن حقیقت پافشاری می‌کند. ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه روز گذشته در نشستی خبری با اعلام اینکه ادعای مقام‌های غربی درباره استفاده دولت این کشور از تسلیحات شیمیایی «دروغ محض» است، گفت: ما منافع ملی‌ داریم و کشف حقیقت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به نفع همه است. معلم تأکید کرد: ما با بازرسان سازمان ملل همکاری خواهیم کرد تا حقیقت این امر روشن شود.

وی با اشاره به ادعاهای از بین بردن مدارک گفت: آنها ما را متهم می‌کنند که آغاز ماموریت ناظران در غوطه شرقی را به تأخیر انداخته‌ایم و با این کار سعی کرده‌ایم که مدارک حادثه را از بین ببریم اما اول اینکه منطقه در دست مخالفان سوری است و ارتش سوریه نمی‌تواند که آثار مواد شیمیایی را از بین ببرد و دوم اینکه خود غربی‌ها 5‌ماه ماموریت ناظران را به تأخیر انداختند و مانع از آمدن آنها به سوریه شدند. وی با اشاره به اعزام شبه نظامیان از ۸۳ کشور جهان برای جنگ علیه ارتش سوریه و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدام نظامی واشنگتن علیه این کشور گفت: باید دید تصمیم آمریکا برای حمله به سوریه به نفع چه طرفی است، یقینا این امر در وهله اول به سود اسرائیل خواهد بود و در وهله دوم منافع جبهه النصره و القاعده را تأمین می‌کند.

صالح المسلم، رهبر مهم‌ترین گروه کردهای سوریه هم در گفت‌وگویی اعلام کرد که دولت سوریه «احمق» نیست که از تسلیحات شیمیایی در نزدیکی دمشق استفاده کند.این در حالی است که جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید هم به‌دنبال سخنرانی کری درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که تردید چندانی وجود ندارد، حکومت بشار اسد عامل این حمله بوده است. وی با اشاره به اینکه واکنش احتمالی به این واقعه در دست بررسی است تأکید کرد که واشنگتن «طی روزهای آینده» شواهدی در اثبات وقوع حمله شیمیایی و مسئولیت دولت سوریه در قبال آن را ارائه خواهد داد.

مقام‌های آمریکا و انگلیس در روزهای گذشته پیگیر حمله نظامی به سوریه و زمینه‌سازی افکار عمومی برای انجام آن بوده‌اند. سخنگوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم روز گذشته اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور چگونگی مداخله احتمالی در سوریه را بررسی می‌کنند. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس از پارلمان این کشور خواسته این مسئله را بررسی کنند و قرار است جلسه نمایندگان انگلیس درباره این موضوع پنجشنبه برگزار شود.

کد خبر 228832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز