همشهری آنلاین: یک تحلیلگر سیاسی با ادامه لفاظی‌های امریکا درباره حمله نظامی به سوریه گفته است که ائتلافی متشکل از «عربستان سعودی، القاعده، امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و اسرائیل» در حال شکل گرفتن در این کشور عربی است.

ائتلاف آمریکا و القاعده

وین مدسن، تحلیلگر سیاسی روز دوشنبه (۴ شهریور) در مصاحبه با شبکه پرس تی‌ وی گفت که ائتلاف‌های مشابهی پیش از این نیز در شماری از کشورها مانند لیبی شکل گرفته است.

واشنگتن و هم پیمانان آن خود را برای حمله نظامی احتمالی به سوریه آماده می‌کنند و این امر پس از ادعاهای مخالفان تحت حمایت خارج در سوریه رخ داد. آنان چهارشنبه گذشته مدعی شدند که دولت سوریه در مقرهای شبه‌نظامیان واقع در حومه دمشق از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

دولت سوریه و ارتش این کشور اساسا این اتهامات را رد کرده و گفته‌اند که شبه‌نظامیان این حمله را انجام داده‌اند.

مدسن افزود: «این آشکارا یک حمله پرچم دروغین بود تا عامل آن بشار اسد جلوه داده شود و بدین ترتیب زمینه برای حمله پیشگیرانه که اکنون ظاهرا در آخرین مراحل خود به سر می‌برد، فراهم شود.»

وی خاطر نشان کرد: «این یک راهکار نئومحافظه‌کار معمولی است. یکی از اعضای روس پارلمان گفته که باراک اوباما "مدل مشابه" جورج بوش است و به طور حتم هنگامی که به سیاست‌های آنان بنگرید متوجه خواهید شد که به واقع این چنین است. دست کم، هنگامی که نوبت به تاکتیک‌های سیاسی و نظامی می‌رسد تفاوت چندانی بین این دو وجود ندارد.»

اوباما، اوایل روز شنبه برای بحث در رابطه با گزارش‌های مربوط به حمله شیمیایی در سوریه با تیم امنیت ملی خود در کاخ سفید دیدار کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی بر ضد شهروندان خود متهم کرد.

دولت اوباما پیشنهاد دمشق برای دیدار بازرسان تسلیحات شیمیایی از محل حمله مذکور را محکوم کرد و آن را «بسیار دیرهنگام» خواند.

لفاظی‌های جنگ‌طلبانه اخیر واشنگن بر ضد سوریه در حالی مطرح می‌شود که نتایج یک نظرسنجی جدید که توسط رویترز/ایپسوس برگزار شد نشان داده است حدود ۶۰ درصد از امریکایی‌ها معتقدند واشنگتن نباید به طور نظامی در درگیری سوریه مداخله کند و تنها ۹ درصد از شرکت‌کنندگان بر ضرورت مداخله نظامی امریکا در سوریه تاکید کردند.

این در حالی است که کالین پاول، وزیر خارجه سابق امریکا از واشنگتن خواسته است از درگیری در سوریه و جانبداری از هریک از طرف‌ها در این کشور خودداری کند.

کد خبر 228820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز